Postava ženy v díle Julia Cortázara El final del juego
Název práce v češtině: | Postava ženy v díle Julia Cortázara El final del juego |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The feminine character in El final del juego by Julio Cortázar |
Klíčová slova: | Cortázar, žena, machismus, řecká mytologie, Avantgarda, Onetti, hispanoamerická literatura |
Klíčová slova anglicky: | Cortázar, woman, machism, greek mythology, Avant-garde, Onetti, Hispano-American literature |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Dora Poláková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.05.2016 |
Datum zadání: | 01.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2017 13:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Kožnerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tuto bakalářskou práci jsem se rozhodla věnovat významnému argentinskému autoru, překladateli a intelektuálovi, Julio Cortázarovi. Práce se zaměřuje na jedno z jeho nejvýznamnějších děl, El Final del Juego, konkrétně na postavení žen, které se v díle vyskytují. Téměř v každém příběhu figuruje žena, avšak vždy v negativním světle. Dílo budu porovnávat s prací Juana Carlose Onettiho, El posible Baldi. Cílem této bakalářské práce není pouze porovnat tato díla a představit myšlenky autora, nýbrž také hledat příčiny autorova způsobu psaní o ženách nejen v jeho tvorbě a biografii, ale i v dřívějších textech, např. v řecké mytologii.
1. Úvod I. Představení autora II. Krátká biografie III. Nejznámější tvorba 2. Žena jako negativní objekt I. Dojem z četby El Final del Juego II. Zdánlivý machismus III. Žena zodpovědná za rozhodování muže IV. Odkaz k autorově biografii V. Povídka La Boca Arriba a porovnání chování ženy v tomto díle s řeckými Menády. VI. Řecká mytologie VII. Symbolika ženy v červeném 3. Žena jako most do jiného světa I. Cortázar a surrealismus II. Žena podle představ muže III. La Puerta Condenada IV. El río V. Funkce postavy ženy v autorově hledání „jiného světa“ 4. Porovnání s tvorbou Juana Carlose Onettiho I. Odlišnosti II. Společné rysy III. Srovnání 5. Závěr 6. Bibliografie |
Seznam odborné literatury |
Základní bibliografie
Cortazar, Julio. Final del Juego. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial, 2014. Cortázar, Julio. Papeles inesperados. Madrid: ALFAGUARA, 2009. Diez años de la revista “Casa de las Américas” nº 60. La Habana, 1970. Garfield, Evelyn Picon. ¿Es Julie Cortázar un surrealista?". Madrid: Gredos, 1975. Giron, Jacqueline. «Dimensión mítico-poética del personaje femenino en siete cuentos de.» Barco, Francisco García-Moreno. Las múltiples caras de Cortázar. Mayagüez: Universidad de Puerto Rico, 2005. 45-63. Gual, Carlos Garcia. Introducción a la mitología griega. Madrid: Alianza editorial, 2013. Hedreen, Guy. «Silens, Nymphs and Maenads.» The Journal of Hellenic Studies 114 (1994): 47-69. Jiménez, Felipe B. Pedraza. Manual de literatura hispanoamericana vol. 5. Navarra: Cenlit, 2012. «Leer a Cortazar como mujer.» Sierra, Ana Luisa. Me gustas cuando callas. Universidad de Puerto Rico , 2002. Onetti, Juan Carlos. Cuentos completos. Madrid: ALFAGUARA, 2014. Rodríguez, Teodosio Fernández. Literatura hispanoamericana: sociedad y cultura. Madrid: Ediciones Akal, 1998. Serra, Miguel Herráez. Julio Cortázar, Una Biografía Revisada. Barcelona: EDITORIAL ALREVÉS , 2011. |