Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přátelské portréty v italském renesančním malířství
Název práce v češtině: Přátelské portréty v italském renesančním malířství
Název v anglickém jazyce: Portraits of friends in Italian Renaissance painting
Klíčová slova: Itálie|malířství|renesance|portrét|přátelství|skupiny|ikonografie|alegorie|vizuální studia|umění|homosexulita|Rafael|Pontormo|Giorgione|Sebastiano del Piombo|Cicero|Mantegna|poezie|Plinius|Alberti|Leonardo da Vinci|hyponoia|ikonologie|Florencie|Benátky|Panofsky|zrcadlo|teorie umění|Filippino Lippi|Bellini|Signorelli|Louvre|Uffizi|sarkofág|antika
Klíčová slova anglicky: Italy|painting|Renaissance|portrait|friendship|groups|iconography|allegory|visual studies|art|homosexuality|Raphael|Pontormo|Giorgione|Sebastiano del Piombo|Cicero|Mantegna|poetry|Plinius|Alberti|Leonardo da Vinci|hyponoia|iconology|Florence|Venice|Panofsky|mirror|art theory|Filippino Lippi|Bellini|Signorelli|Louvre|Uffizi|Sarcophagus|antiquity
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.05.2016
Datum zadání: 30.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.04.2017
Datum a čas obhajoby: 14.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je věnovaná fenoménu portrétů dvou (případně i více) postav v italském renesančním malířství se zaměřením na portréty mužů. Práce má několik cílů: 1. Sledování geneze podobných zobrazení v italské malbě, hledání jejich kořenů v antickém a raně křesťanském umění a literatuře. 2. Zkoumání obsah těchto obrazů: ikonografický rozbor a pokus o pochopení dobového vnímání dvojportrétů přátel a známých, hledání východisek v dobové krásné literatuře.
Seznam odborné literatury
Anderson, Jaynie (2004): Bittersweet love: Giorgione's portraits of masculine friendship. – In: Melbourne Art Journal / publ. annually by the Membership of the Ian Potter Museum of Art, The University of Melbourne.
Appuhn-Radtke, Sibylle/Wipfler, Esther Pia (2006): Freundschaft. Motive und Bedeutungen / herausgegeben von Sibylle Appuhn-Radtke und Esther P. Wipfler. (=Veröffentlichungen des Zentralinstituts für Kunstgeschichte, München, Bd. 19). München: Zentralinstitut für Kunstgeschichte.
Baader, Hannah (2015): Das Selbst im Anderen. Sprachen der Freundschaft und die Kunst des Portraits 1370-1520 / Hannah Baader. Paderborn: Wilhelm Fink.
Biow, Douglas: On the importance of being an individual in Renaissance Italy. Men, their professions, and their beards / Douglas Biow. 1. Aufl. (=Haney Foundation series).
Bodart, Diane/Fossi, Gloria (1996): Il ritratto. Gli artisti, i modelli, la memoria / a cura di Gloria Fossi ; testi di Diane Bodart … [et al.]. Firenze: Giunti.
Bolpagni, Paolo/Lucchesi Ragni, Elena: Giorgione e Savoldo. Note di un ritratto amoroso / [a cura di Paolo Bolpagni, Elena Lucchesi Ragni].
Bolzoni, Lina/Pich, Federica (2008): Poesia e ritratto nel Rinascimento. (=Collezione storica). Roma: Editori Laterza.
Campbell, Lorne (1990): Renaissance portraits. European portrait-painting in the 14th, 15th, and 16th centuries / Lorne Campbell. New Haven, CT, London: Yale University Press.
Campbell, Lorne (2008): Renaissance faces. Van Eyck to Titian / Lorne Campbell … [et al.] with contributions by Philip Attwood … [et al.]. London: National Gallery.
Christiansen, Keith/Weppelmann, Stefan (2011): The Renaissance portrait. From Donatello to Bellini / edited by Keith Christiansen and Stefan Weppelmann ; essays by Patricia Rubin … [et al.]. New York: Metropolitan Museum of Art.
Cranston, Jodi (2000): The poetics of portraiture in the Italian Renaissance. Cambridge: Cambridge University Press.
Ferino-Pagden, Sylvia (2008): Giorgione entmythisiert. Turnhout: Brepols.
Frosini, Fabio/Nova, Alessandro (2015): Leonardo da Vinci on nature. Knowledge and representation. 2015. Aufl. (=Studi e ricerche, Band 11). Venezia: Marsilio.
Hansbauer, Severin (2004): Bernardino Licinios Künstlerfreunde vor dem Spiegel. – In: Zeitschrift für Kunstgeschichte 67, 263.
Hendrix, John/Carman, Charles H. (2010): Renaissance theories of vision. (=Visual culture in early modernity). Farnham: Ashgate.
Hoffman, Katherine (1996): Concepts of identity. Historical and contemporary images and portraits of self and family / Katherine Hoffman. New York: IconEditions.
King, Catherine (2007): Representing renaissance art, c.1500-c.1600. Manchester: Manchester University Press.
Koortbojian, Michael (1995): Myth, meaning, and memory on Roman sarcophagi. Berkeley, London: University of California Press.
Koos, Marianne (2006): Bildnisse des Begehrens. Das lyrische Männerportrait in der venezianischen Malerei des frühen 16. Jahrhunderts : Giorgione, Tizian und ihr Umkreis / Marianne Koos. Emsdetten: Edition Imorde.
Körte, Mona (2013): Inventing faces. Rhetorics of portraiture between renaissance and modernism. Berlin: Deutscher Kunstverlag.
Kryza-Gersch, Claudia (2007): "Il poeta cantore e l'amata": Una nuova interpretazione per il doppio ritratto di Vienna come allegoria della musica. Tullio Lombardo.
Lettieri, Dan J. (2002): Apostrophe: Poetic figure and visual construct in the circle of Giorgione. – In: Word et image.
Mann, Nicholas/Syson, Luke (1998): The image of the individual. Portraits in the Renaissance / edited by Nicholas Mann and Luke Syson. London: British Museum Press.
Salvo, Giulia (2014): Miti scolpiti, miti narrati. Riflessioni sulla produzione di sarcofagi romani tra arte e letteratura. (=Antenor quaderni, Band 33). Padova: Padova University Press.
Schleif, Nina (Hg.) (2010): Der Mensch als Muster der Welt. Untersuchungen zur italienischen Malerei von Venedig bis Rom. Berlin, München: Dt. Kunstverl.
Wilhelmi, Christoph (2011): Porträts der Renaissance. Hintergründe und Schicksale / Christoph Wilhelmi. Berlin: Dietrich Reimer Verlag.
Woodall, Joanna (1997): Portraiture. Facing the subject / edited and introduced by Joanna Woodall. (=Critical introductions to art). Manchester: Manchester University Press.
Zöllner, Frank (2005): The motions of the mind in Renaissance portraits: The spiritual dimension of portraiture. – In: Zeitschrift für Kunstgeschichte 22.
Zur Meyer Capellen, Jürg (2001-): Raphael. A critical catalogue of his paintings. [Münster]: Arcos.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK