Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rizikové chování dětí na internetu: Srovnání klientů nízkoprahového klubu s běžnou populací dětí
Název práce v češtině: Rizikové chování dětí na internetu: Srovnání klientů nízkoprahového klubu s běžnou populací dětí
Název v anglickém jazyce: Risk Behaviour Among Children on the Internet: Comparison Between Clients of the Low-Threshold Treatment Programme for Youths at Risk and General Child Population
Klíčová slova: kyberšikana|kybergrooming|sexting|dětská pornografie|online komunikace|rizikové chování|viktimizace|riziková mládež
Klíčová slova anglicky: cyberbullying|cybergrooming|sexting|child pornography|online communication|risk behaviour|victimisation|risk youth
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.05.2016
Datum zadání: 30.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.06.2016
Datum a čas obhajoby: 19.06.2017 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Krulichová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiska: Rizikové chování dětí na internetu je častým předmětem současných výzkumů zaměřených na děti a mládež. Tyto výzkumy v českém prostředí sice pokrývají velké vzorky a díky tomu jejich výsledky můžeme zobecnit na celou populaci dětí, na druhou stranu jsou však ve většině případů prováděny na školách či prostřednictvím různých serverů. Do těchto celorepublikových vzorků se pak nemusí dostat například klienti nízkoprahových zařízení, pro něž je běžné záškoláctví a neochota dobrovolně se účastnit podobných výzkumů. Na druhou stranu svým chováním a prostředím, ve kterém vyrůstají, spadají do skupiny rizikové mládeže, které je třeba věnovat vyšší pozornost, za účelem prevence rizikových faktorů, s nimiž může společnost například díky nízkoprahovým zařízení pracovat.
Cíle: Cílem práce bude nejprve představit základní pojmy rizikového chování dětí na internetu pomocí odborné literatury v rámci teoretické části. Hlavní úkolem práce však bude odhalit specifika klientů nízkoprahového klubu oproti běžné populaci dětí v rámci třech hlavních témat: rizikové chování, viktimizace a přepínání role oběti a pachatele a to v oblastech kyberšikany a online trestné činnosti páchané na dětech.
Metodika: Metodologie vlastního výzkumu bude případová studie klientů nízkoprahového klubu zaměřené na téma rizikové chování dětí na internetu. Zjištěná data pak budou srovnána s výsledky velkých kvantitativních výzkumů na běžné populaci dětí.
Hypotézy: Vzhledem k tomu, že je výzkum vystavěn na kvalitativní metodě, tak si bude klást výzkumné otázky. Ty vycházejí z cílů výzkumů. Otázky tedy zní: Jaká jsou specifika klientů nizkoprahového klubu v rizikovosti chování na internetu oproti běžné populaci dětí? Jaká jsou specifika klientů nizkoprahového klubu v online viktimizaci oproti běžné populaci dětí? Jaká jsou specifika klientů nizkoprahového klubu v přepínání role oběti a pachatele v online prostředí oproti běžné populaci dětí?
Charakteristika závěrů: Závěry budou vystavěny na srovnání kvantitativních výsledků velkých výzkumů na běžné populaci dětí a kvalitativních výstupů vlastního výzkumu. Účelem odhalení specifik cílové skupiny je lepší orientace v problematice zaměřené na rizikovou mládež, která umožní kvalitněji zacílit práci nízkoprahových zařízení a podpořit tvorbu preventivních programů zaměřených na rizikovou mládež.
Seznam odborné literatury
Babchishin, Kelly M., Hanson, R. K., & VanZuylen, H. (2015). Online child pornography offenders are different: A meta-analysis of the characteristics of online and offline sex offenders against children. Archives of Sexual Behavior, 44(1), 45–66.
Cooper, K., Quayle, E., Jonsson, L., & Svedin, C. G. (2016). Adolescents and self-taken sexual images: A review of the literature. Computers in Human Behavior, 55, 706–716.
Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., Ševčíková, A., & Šmahel, D. (2013). Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. Psyché.
Döring, N. (2014). Consensual sexting among adolescents: Risk prevention through abstinence education or safer sexting? Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 8(1). Retrieved from https://journals.muni.cz/cyberpsychology/article/view/4303
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál.
Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií (pp. 75–110). Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Villacampa, C. (2017). Teen sexting: Prevalence, characteristics and legal treatment. International Journal of Law, Crime and Justice, 49, 10–21.
Wachs, S., Wolf, K. D., & Pan, C.-C. (2012). Cybergrooming: Risk factors, coping strategies and associations with cyberbullying. Psicothema, 24(4), 628–633.
Wilton, C., & Campbell, M. A. (2011). An exploration of the reasons why adolescents engage in traditional and cyber bullying. Journal of Educational Sciences & Psychology, 1(2), 101–109.
Wolak, J., & Finkelhor, D. (2011). Sexting: A typology. Retrieved from http://scholars.unh.edu/ccrc/48/
Wolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. J., & Ybarra, M. L. (2010). Online “predators” and their victims: Myths, realities, and implications for prevention and treatment. Psychology of Violence, 1(S), 13–35. https://doi.org/10.1037/2152-0828.1.S.13
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK