Rizikové chování dětí na internetu: Srovnání klientů nízkoprahového klubu s běžnou populací dětí
Název práce v češtině: | Rizikové chování dětí na internetu: Srovnání klientů nízkoprahového klubu s běžnou populací dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Risk Behaviour Among Children on the Internet: Comparison Between Clients of the Low-Threshold Treatment Programme for Youths at Risk and General Child Population |
Klíčová slova: | kyberšikana|kybergrooming|sexting|dětská pornografie|online komunikace|rizikové chování|viktimizace|riziková mládež |
Klíčová slova anglicky: | cyberbullying|cybergrooming|sexting|child pornography|online communication|risk behaviour|victimisation|risk youth |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.05.2016 |
Datum zadání: | 30.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2017 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Krulichová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiska: Rizikové chování dětí na internetu je častým předmětem současných výzkumů zaměřených na děti a mládež. Tyto výzkumy v českém prostředí sice pokrývají velké vzorky a díky tomu jejich výsledky můžeme zobecnit na celou populaci dětí, na druhou stranu jsou však ve většině případů prováděny na školách či prostřednictvím různých serverů. Do těchto celorepublikových vzorků se pak nemusí dostat například klienti nízkoprahových zařízení, pro něž je běžné záškoláctví a neochota dobrovolně se účastnit podobných výzkumů. Na druhou stranu svým chováním a prostředím, ve kterém vyrůstají, spadají do skupiny rizikové mládeže, které je třeba věnovat vyšší pozornost, za účelem prevence rizikových faktorů, s nimiž může společnost například díky nízkoprahovým zařízení pracovat. Cíle: Cílem práce bude nejprve představit základní pojmy rizikového chování dětí na internetu pomocí odborné literatury v rámci teoretické části. Hlavní úkolem práce však bude odhalit specifika klientů nízkoprahového klubu oproti běžné populaci dětí v rámci třech hlavních témat: rizikové chování, viktimizace a přepínání role oběti a pachatele a to v oblastech kyberšikany a online trestné činnosti páchané na dětech. Metodika: Metodologie vlastního výzkumu bude případová studie klientů nízkoprahového klubu zaměřené na téma rizikové chování dětí na internetu. Zjištěná data pak budou srovnána s výsledky velkých kvantitativních výzkumů na běžné populaci dětí. Hypotézy: Vzhledem k tomu, že je výzkum vystavěn na kvalitativní metodě, tak si bude klást výzkumné otázky. Ty vycházejí z cílů výzkumů. Otázky tedy zní: Jaká jsou specifika klientů nizkoprahového klubu v rizikovosti chování na internetu oproti běžné populaci dětí? Jaká jsou specifika klientů nizkoprahového klubu v online viktimizaci oproti běžné populaci dětí? Jaká jsou specifika klientů nizkoprahového klubu v přepínání role oběti a pachatele v online prostředí oproti běžné populaci dětí? Charakteristika závěrů: Závěry budou vystavěny na srovnání kvantitativních výsledků velkých výzkumů na běžné populaci dětí a kvalitativních výstupů vlastního výzkumu. Účelem odhalení specifik cílové skupiny je lepší orientace v problematice zaměřené na rizikovou mládež, která umožní kvalitněji zacílit práci nízkoprahových zařízení a podpořit tvorbu preventivních programů zaměřených na rizikovou mládež. |
Seznam odborné literatury |
Babchishin, Kelly M., Hanson, R. K., & VanZuylen, H. (2015). Online child pornography offenders are different: A meta-analysis of the characteristics of online and offline sex offenders against children. Archives of Sexual Behavior, 44(1), 45–66. Cooper, K., Quayle, E., Jonsson, L., & Svedin, C. G. (2016). Adolescents and self-taken sexual images: A review of the literature. Computers in Human Behavior, 55, 706–716. Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., Ševčíková, A., & Šmahel, D. (2013). Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. Psyché. Döring, N. (2014). Consensual sexting among adolescents: Risk prevention through abstinence education or safer sexting? Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 8(1). Retrieved from https://journals.muni.cz/cyberpsychology/article/view/4303 Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál. Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií (pp. 75–110). Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. Villacampa, C. (2017). Teen sexting: Prevalence, characteristics and legal treatment. International Journal of Law, Crime and Justice, 49, 10–21. Wachs, S., Wolf, K. D., & Pan, C.-C. (2012). Cybergrooming: Risk factors, coping strategies and associations with cyberbullying. Psicothema, 24(4), 628–633. Wilton, C., & Campbell, M. A. (2011). An exploration of the reasons why adolescents engage in traditional and cyber bullying. Journal of Educational Sciences & Psychology, 1(2), 101–109. Wolak, J., & Finkelhor, D. (2011). Sexting: A typology. Retrieved from http://scholars.unh.edu/ccrc/48/ Wolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. J., & Ybarra, M. L. (2010). Online “predators” and their victims: Myths, realities, and implications for prevention and treatment. Psychology of Violence, 1(S), 13–35. https://doi.org/10.1037/2152-0828.1.S.13 |