Komunikace v mateřské škole: vybrané komunikační situace
Název práce v češtině: | Komunikace v mateřské škole: vybrané komunikační situace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication in Kindergarten: Selected Communicative Situations |
Klíčová slova: | komunikace; osvojování jazyka; řeč orientovaná na dítě; mateřská škola |
Klíčová slova anglicky: | communication; language acquisition; child directed speech; kindergarten |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.05.2016 |
Datum zadání: | 06.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na analýzu komunikace mezi vyučujícími a dětmi v mateřské škole. Na základě vybraných situací různého typu (např. denní rutin, vzdělávání či hra) se pokusí zachytit a popsat typické rysy komunikace jak na straně dospělých, tak dětí. Zpracovávaným materiálem budou videonahrávky daných situací a jejich transkripty. Postup práce: 1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu, zejm. o vývoji a komunikaci dětí předškolního věku, o tzv. řeči orientované na dítě, o relevantních tématech předškolní pedagogiky (včetně RVP pro předškolní vzdělávání) a o vybrané metodě výzkumu. 2. Kontaktovat vybrané mateřské školy a získat informovaný souhlas vedení škol, vyučujících a rodičů. 3. Vybrat vhodné situace k analýze a pořídit nahrávky těchto situací. 4. Získaný materiál přepsat; zvolit vhodný způsob přepisu. 5. Transkripty a nahrávky analyzovat; zaměřit se na celkovou charakteristiku jednotlivých jazykových rovin projevů dospělých i dětí a zároveň se pokusit se vystihnout specifika vybraných komunikačních situací. 6. Vyvodit závěry; v diskusi neopomenout též výhody a limity zvolené metody výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Bednářová, J. – Šmardová, V. (2011): Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press. Bytešníková, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Bytešníková, I. (2007): Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: PedF MU. Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.) (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. (vybrané části) Mertin, V. – Gillernová, I. (eds.) (2010): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání) Pačesová, J. (1979): Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně v Brně. Piaget, J. – Inhelderová, B. (1997): Psychologie dítěte. Praha: Portál. Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (MŠMT ČR: http://www.msmt.cz) Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. Tomášová, A. (2012): Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Universitas. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Časopisecké a sborníkové články k tématu (Průcha, Brestovičová, Zajacová aj.), relevantní bakalářské, diplomové, disertační atp. práce. |