Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace v mateřské škole: vybrané komunikační situace
Název práce v češtině: Komunikace v mateřské škole: vybrané komunikační situace
Název v anglickém jazyce: Communication in Kindergarten: Selected Communicative Situations
Klíčová slova: komunikace; osvojování jazyka; řeč orientovaná na dítě; mateřská škola
Klíčová slova anglicky: communication; language acquisition; child directed speech; kindergarten
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.05.2016
Datum zadání: 06.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2016
Datum a čas obhajoby: 11.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na analýzu komunikace mezi vyučujícími a dětmi v mateřské škole. Na základě vybraných situací různého typu (např. denní rutin, vzdělávání či hra) se pokusí zachytit a popsat typické rysy komunikace jak na straně dospělých, tak dětí. Zpracovávaným materiálem budou videonahrávky daných situací a jejich transkripty.
Postup práce:
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu, zejm. o vývoji a komunikaci dětí předškolního věku, o tzv. řeči orientované na dítě, o relevantních tématech předškolní pedagogiky (včetně RVP pro předškolní vzdělávání) a o vybrané metodě výzkumu.
2. Kontaktovat vybrané mateřské školy a získat informovaný souhlas vedení škol, vyučujících a rodičů.
3. Vybrat vhodné situace k analýze a pořídit nahrávky těchto situací.
4. Získaný materiál přepsat; zvolit vhodný způsob přepisu.
5. Transkripty a nahrávky analyzovat; zaměřit se na celkovou charakteristiku jednotlivých jazykových rovin projevů dospělých i dětí a zároveň se pokusit se vystihnout specifika vybraných komunikačních situací.
6. Vyvodit závěry; v diskusi neopomenout též výhody a limity zvolené metody výzkumu.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Bednářová, J. – Šmardová, V. (2011): Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
Bytešníková, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Bytešníková, I. (2007): Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: PedF MU.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.) (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. (vybrané části)
Mertin, V. – Gillernová, I. (eds.) (2010): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání)
Pačesová, J. (1979): Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně v Brně.
Piaget, J. – Inhelderová, B. (1997): Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (MŠMT ČR: http://www.msmt.cz)
Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Tomášová, A. (2012): Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Universitas.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Časopisecké a sborníkové články k tématu (Průcha, Brestovičová, Zajacová aj.), relevantní bakalářské, diplomové, disertační atp. práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK