Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Název práce v jazyce práce (němčina): | Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung |
---|---|
Název práce v češtině: | Aktivizační metody jako kritérium k efektivnímu ovládnutí gramatiky ve výuce dospělých |
Název v anglickém jazyce: | Activating Teaching Methods as an Effective Aspect of Teaching Grammar to Adult Students |
Klíčová slova: | němčina jako cizí jazyk|výuka dospělých|firemní výuka|aktivizační metody |
Klíčová slova anglicky: | German as a Foreign Language|Adult Education|Corporate Courses|Activating Teaching Approaches |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Ústav germánských studií (21-UGS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.05.2016 |
Datum zadání: | 26.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.03.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Thomas Schneider, Dr. phil. |
Zásady pro vypracování |
Práce si klade za cíl reflektovat specifika výuky němčiny jako cizího jazyka u dospělých studentů. Tato klientela má svá specifika týkající se účelu výuky, motivace ke studiu, přístupu k učení se, schopností využití životních zkušeností, např. jiného cizího jazyka, časových možností a také jazykových a komunikativních zkušeností.
Tato specifika si vyžadují z různých důvodů použití jiných metod, než které jsou běžně využívány ve školách u žáků mladšího a staršího školního věku. Autorka pro svou práci vybere několik konkrétních jazykových jevů, které dělají dospělým studentů obtíže a patří k nejčastěji vyučovaným a pokusí se aplikovat pro výklad těchto jevů různé aktivizační metody. Výsledkem práce by mělo být zjištění, zda použité aktivizující metody zlepšují pochopení daných jazykových jevů u dospělých. Práce bude mít část teoretickou, v níž autorka uchopí základní pojmy (např. aktivizující metody, jejich druhy, charakteristiku apod.) a definuje charakteristiku zkoumané skupiny dospělých vč. jejich odlišností od žáků školního věku. Dále vybere konkrétní jazykové jevy, které budou předmětem výuky a odůvodní, proč jsou komplikované a zda se jedná o jevy komplikované obecně (např. na základě interference obou jazyků) nebo zda je zde patrný rozdíl mezi vnímáním a pochopením daného jevu u dospělých v porovnání s žáky šk. věku. V empirické části autorka vyjde ze své pedagogické zkušenosti při výuce němčiny u dospělých klientů a aplikací různých způsobů výuky téhož jevu se pokusí porovnat výsledky učení při užití různých metod na rozboru příkladových lekcí. |
Seznam odborné literatury |
Janíková, V. (2010). Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák, J. und V. Švec. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. Murphey, T. (1991). Teaching One to One. New York: Longman. Stangl, W. (2013a). Lernstrategien – Lerntypen – Lernstile [online]. Verfügbar unter:http://www.stangltaller.at/ARBEITSBLAETTER/LERNEN/Lernstrategien.shtml Weichmann, J. (1999). Zwölf Unterrichtsmethoden :Vielfalt für die Praxis. Weinheim: Beltz Verlag. |