Pojetí výuky u učitelů 1. stupně základní školy a možnosti jeho proměny
Název práce v češtině: | Pojetí výuky u učitelů 1. stupně základní školy a možnosti jeho proměny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The concept of teaching the teachers first grade of elementary school and possibilities of its changes |
Klíčová slova: | pojetí výuky|vlastnosti pojetí výuky|funkce pojetí výuky|sebereflexe|změny pojetí výuky|učitel |
Klíčová slova anglicky: | concept of teaching|properties concept of teaching|function approach to teaching|reflection|changes in the approach to teaching|teacher |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2016 |
Datum zadání: | 19.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je zaměřená na pojetí výuky u učitelů 1. stupně základních škol a na možnosti jeho proměny. V teoretické části diplomové práce vymezím, co je považováno za učitelovo pojetí výuky, budu se zabývat jaké složky obsahuje učitelovo pojetí, jaké jsou vlastnosti a funkce učitelova pojetí, jakým způsobem se formuje a kdy dochází k ustálení učitelova pojetí výuky a k jakým změnám může v průběhu pedagogické praxe docházet u učitelova pojetí výuky. V empirické části diplomové práce provedu kvalitativní výzkum, kterým budu u svých respondentů zkoumat, jaké pojetí výuky mají oni sami a zda v průběhu jejich pedagogické praxe docházelo k proměnám jejich pojetí a pokud ano, co tyto změny zapříčinilo. Metodou tohoto výzkumu bude polostrukturovaný rozhovor a pozorování ve vyučovacích hodinách. Výzkum bude vyhodnocen prostřednictvím otevřeého kódování. Cílem diplomové práce je zkoumat pojetí výuky u vybraných učitelů a jeho možné proměny. |
Seznam odborné literatury |
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 s. ISBN 8070665343. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Překlad Vladimír Jůva, Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1992. 96 s. MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ and Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 8071845698. PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. 1.vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 p. ISBN 8071786217. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024718217. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. |