Proces zkvalitňování edukačního programu jako metody kariérního poradenství
Název práce v češtině: | Proces zkvalitňování edukačního programu jako metody kariérního poradenství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | An educational career choice programme as a method of career counselling and a process of its improvement |
Klíčová slova: | kariérní poradenství|kariérní volba|studenti středních škol|edukační program|akční výzkum |
Klíčová slova anglicky: | career counselling|career choice|high school students|educational career choice programme|action research |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2016 |
Datum zadání: | 19.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.03.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude navazovat na mou bakalářskou práci v tom ohledu, že bude zaměřena do oblasti kariérního poradenství. Tato práce se bude zabývat metodami kariérního poradenství s důrazem na edukační programy volby povolání/oboru studia na školách. Teoretická část nejprve vystaví potřebnou teoretickou základnu. Bude vymezovat základní pojmy kariérního poradenství, podrobně rozebere metody kariérního poradenství apod. Představena zde bude mj. metoda Thomase Dienera, která se výrazně odráží v edukačním programu pro školy, které se bude věnovat další část práce. Empirická část představí nově vytvořený edukační program volby povolání/studijního oboru. Následovat bude výzkum, který bude mít za cíl zjistit, zda edukační program splňuje vymezené cíle a jaké změny je třeba učinit, aby cíle splněny byly. Bude zde využit kvalitativní výzkum. Pro zkoumání daných výzkumných otázek budou využity prvky designu Akčního výzkumu. Kromě zkoumání otázky naplnění cílů programu zde bude prostor rovněž pro jeho průběžné zdokonalování. Informace potřebné pro výzkum budou zjišťovány prostřednictvím dotazníků či evaluačních rozhovorů se třídami, které absolvují edukační program. Rozhovory či dotazníky by měly být realizovány vždy před i po absolvování programu, aby byl zachycený i případný posun studentů ve vnímání samotné volby povolání/studijního oboru. Od studentů a přítomných učitelů budou shromažďovány rovněž podněty pro změny programu, které po zvážení budou integrovány do programu uváděných na dalších školách. 0 Úvod 1 Teoretická část 1.1 Základní pojmy kariérního poradenství 1.2 Metody kariérního poradenství 1.2.1. Edukační program jako metoda kariérního poradenství 2 Empirická část 2.1 Cíle empirické části 2.2 Popis edukačního programu 2.3 Akční výzkum 2.2.1 Metodologie 2.2.2 Výzkumné otázky 2.2.3 Cíle edukačního programu a jejich naplnění 2.2.4 Výstupy pro zdokonalení programu 3 Závěr |
Seznam odborné literatury |
AMUNDSON‚ N. E.‚ HARRIS-BOWLSBEYOVÁ, J., NILES, S. G. Základné zložky kariérového poradenstva: Postupy a techniky. Bratislava: Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu, 2011. ISBN 978-80-89517-02-2. BROWN‚ D. Career choice and development. San Francisco: Jossey-Bass, 2002. ISBN 0-7879-5741-0. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8. GIKOPOULU‚ N. Průvodce kariérou pro školy: Zpráva o efektivním kariérovém poradenství [online]. Praha: DZS pro Centrum Euroguidance, 2012 [cit. 2015-03-21]. ISBN 978-80-87335-40-6. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/cz/publikace/pruvodce-karierou-pro-skoly.html MEZERA‚ A. Pro jaké povolání se hodím? Brno: Computer Press, a.s., 2008. ISBN 978-80-251-2395-9. KUČERA‚ L. Experiential Career Counselling. In: Methods, techniques and tools to diagnose competences. Varšava: National Centre For Supporting Vocational And Continuing Education, 2013. ISBN 978-83-64109-09-9. MOSBERGER, B. a kol. Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. Praha, DZS, 2013. ISBN 978-80-87335-50-5. PAVEY, R. V. Sociodynamické poradenství: konstruktivistická perspektiva. Praha, DZS, 2013. ISBN 978-80-87335-55-0. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. In: Ministersto školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: 2007 [cit. 2015-02-20]. Dostupné z: http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.msmt.cz%2Ffile%2F10427_1_1%2F&ei=upQNVZrcGdHvarHPgtAE&usg=AFQjCNFWhixxjr5QSKko8dvFcYG6DuPEew&sig2=3TkEgVTQTcGlgR3FEpNSUQ&bvm=bv.88528373,d.d2s VENDEL, Š. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1731-9. |