Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výchova v rodině dítěte s vážnýmonemocněním: pohled rodiče a sourozence
Název práce v češtině: Výchova v rodině dítěte s vážnýmonemocněním: pohled rodiče a sourozence
Název v anglickém jazyce: Education in the family of a child with serious illness: the view parents and siblings
Klíčová slova: Rodina|sourozenecké vztahy|vážné onemocnění dítěte|výchova.
Klíčová slova anglicky: Family|sibling relationships|serious disease of a child|education.
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2016
Datum zadání: 19.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.06.2016
Datum a čas obhajoby: 19.06.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zjistit a popsat, jak probíhala a probíhá výchova v rodině, ve které jedno z dětí vážně onemocnělo.
Cíl výzkumu
* Zjistit, jak rodiče vidí výchovu svých dětí, z nichž jedno vážně onemocnělo.
* Zjistit, jak a v čem ovlivnilo vážné onemocnění dítěte sourozence a jejich vztahy.
K naplnění cílů by sloužily výzkumné otázky, které by zněly:
* Jak probíhá výchova dětí v rodině, ve kterých je nebo byl vážně nemocný sourozenec?
* Jak ovlivnilo vážné onemocnění dítěte život zdravých sourozenců?
Koncepce práce:
Diplomová práce se bude zabývat výchovou dětí v rodině, ve které jedno z dětí bylo vážně a dlouhodobě nemocné. Zejména výzkum bude zaměřen na výchovu zdravých dětí, jak vážné onemocnění jejich sourozence změnilo nebo ovlivnilo životy, postoje a vztahy mezi nimi. Vážné onemocnění je jeden z nejtěžších problémů, které mohou rodinu s malými dětmi potkat. V této situaci se rodiny soustředí především na nemocné dítě a prioritou se stává jeho uzdravení. Zdravé děti se posouvají do pozadí, přestávají být středem pozornosti, někteří musí odložit své koníčky a zájmy, je na ně nakládaná větší odpovědnost a nároky, jejich role např. nejmenšího dítěte v rodině se mění. Netráví tolik času s rodičem, ten je zaneprázdněn prací nebo pobytem v nemocnici s nemocným dítětem. Tyto vážné okolnosti ovlivňují vztahy mezi rodiči a dětmi, mezi sourozenci v danou krizovou dobu ale i v budoucnu. Cílem práce je zjistit co se u jednotlivých rodin změnilo, např. co museli obětovat, co získali a jak fungují oproti rodinám, které vážné onemocnění dítěte nepotkalo a řeší běžné problémy.
Předběžná osnova:
Teoretická část se bude zabývat výchovou v rodině a jejími možnými přístupy. Dále rodinou s vážně nemocným členem, především fázemi vyrovnávání se s krizí podle Elisabeth Kubler-Ross. Budou popsána nejčastější vážná onemocnění u dětí, především onkologického charakteru. Závěr teoretické části se bude věnovat možnostem sociální, pedagogické a psychologické péče, které mohou rodiny s vážně nemocným dítětem využívat v průběhu léčby a po ukončení.
Empirická část bude obsahovat zpracované výsledky z kvalitativního biografického výzkumu včetně popisu zvolené metodologie. Tuto část práce budou převážně tvořit vertikálně liniové příběhy jednotlivých rodin, které budou především zaměřené na výchovu zdravých dětí a změnu v postojích rodičů ve výchově dětí. Z nichž na závěr bude vytvořen přehled v čem se jednotlivé rodiny ve výchově dětí shodovaly.
Charakteristika výzkumu a metodologie:
Jelikož se jedná o velmi citlivé výzkumné téma, byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie s biografickým designem. Data budou získána pomocí hloubkových rozhovorů a zúčastněným pozorováním výzkumného vzorku. Ten bude tvořit 6-10 rodin, v nichž jedno dítě vážně onemocnělo, další podmínkou záměrného výběru bude více dětí v rodině - min.2. Tyto data budou zpracována do vertikálně liniových příběhů jednotlivých rodin z pohledu rodiče a sourozence, které se budou především zaměřovat na výchovu zdravých dětí a změnu v postojích rodičů ve výchově dětí. V závěru z těchto příběhů budou utvořené trsy, které budou zachycovat v čem se jednotlivé rodiny shodovaly, popřípadě naopak zcela rozcházely.
Seznam odborné literatury
COLOROSO, Barbara. 2008. Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. Přeložila Hana Mayerová. Praha: Ikar, 2008, 239 s. ISBN 978-80-249-1027-7.
DUMONTEIL-KREMER, Catherine. Další dítě v rodině: výchova sourozenců. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0802-0.
EGGERICHS, Emerson. Láska a úcta v rodině: láska, kterou dítě potřebuje : úcta, po níž rodiče touží. Praha: Návrat domů, 2015. ISBN 978-80-7255-341-9.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Living with death and dying. London: Souvenir, 1982. ISBN 0-285-64958-2.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. [1. vyd.]. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
ŠTĚTKOVÁ, Andrea. Sourozenecké vztahy a způsob výchovy v rodině: ve vybrané pedagogickopsychologické souvislosti. Praha, 2005. Vedoucí práce Jaromír Janoušek.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367- 313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšíř. a přepr. vyd. Praha: Portál, 2004, 872 s. ISBN 80-7178-802-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK