Školní z(ne)hodnocení
Název práce v češtině: | Školní z(ne)hodnocení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | (D)Evaluation at School |
Klíčová slova: | hodnocení|znehodnocení|školní hodnocení|moc|respekt|sebeúcta|skryté kurikulum|třídní klima|kvalitativní výzkum|svoboda |
Klíčová slova anglicky: | evaluation|devaluation|school assessment|power|respect|self-respect|hidden curriculum|class climate|qualitative research|freedom |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2016 |
Datum zadání: | 19.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá fenoménem hodnocení ve školním prostředí v širším smyslu. Soustředí se hlavně na psychosociální souvislosti hodnotících procesů. Jedná se o kvalitativní studii zaměřenou na různé podoby hodnocení ze strany pedagogických pracovníků a jejich vliv na chování žáků. Studie vychází z dat sebraných v několika školních institucích a je založená zejména na stovkách hodin pozorování a desítkách rozhovorů. Hlavním cílem práce je poukázat na nedostatky praxe a upozornit tak na zjevnou propast mezi teorií a praxí. Kromě diskuse výsledků výzkumu, naznačuje i směr, kterým je možné se vydat při hledání nových, lepších způsobů hodnocení. |
Seznam odborné literatury |
BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 328 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-141-2. FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015. Co je nového. ISBN 978-80-906089-2-4. EDUin Informační centrum o vzdělávání. [online] Respekt: Snaha o jedničky brání dětem v učení. 2014. [cit. 2021-07-03]. Dostupný z: https://www.eduin.cz/clanky/respekt-snaha-o-jednicky-brani-detem-v-uceni/ GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-89-3. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1. GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3. GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4368-4. HAVLÍNOVÁ, Miluše a Michal KOLÁŘ. Sociální klima v prostředí základních škol v ČR. Výzkumná studie projekt IDM Praha – MŠMT ČR, Praha, 2001. HAVRÁNKOVÁ, Olga. Skupinová práce. In: MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. 153 - 168 s. ISBN 80-7178-473-7. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 2., (V nakladatelství Stehlík 1.). Volary: Stehlík, 2003. ISBN 80-902707-6-X. CHARMAZ, Kathy. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: Sage Publications, 2006. ISBN 2005928035 KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy: o formatívnej sile organizácie. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006. KLUSÁK, M. Co není v osnovách. Úvod: Skryté osnovy. In: Co se v mládí naučíš… Zpráva z terénního výzkumu. Praha: ÚPPV PedF UK, 1992. KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6. KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina STANG. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2. KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 2005. 297 s. ISBN 80-7262-347-8. KRONICK, JANE C., Iva Křížová, and Ladislav Rabušic. Alternativní Metodologie Pro Analýzu Kvalitativních Dat / Alternative Methodologies for the Analysis of Qualitative Data. Sociologický Časopis / Czech Sociological Review 33, no. 1 (1997): 57-67. Accessed March 27, 2021. Dostupné z:http://www.jstor.org/stable/41131263. KRYKORKOVÁ, Hana. Kognitivní svébytnost, teoretická východiska a okolnosti jejího rozvíjení. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, č. 2, s. 140–155. KRYKORKOVÁ, Hana. Inventář znaků rozvojetvorného učení – Sebereflexe, metakognice a autoregulace. Metodický portál: Články [online]. 28. 11. 2011, [cit. 2021-07-07]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14197/INVENTAR-ZNAKU-ROZVOJETVORNEHO-UCENI---SEBEREFLEXE-METAKOGNICE-A-AUTOREGULACE.html>. ISSN 1802-4785. LÁNSKÁ, Kateřina. Systém známkování může děti připravit o radost z učení. Časopis Zvoní. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., č. 3, 2014. LAŠEK, Jan. Sociální psychologie II. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 141 s. ISBN 978-80-7435-116-7. LORENZOVÁ, Jitka. Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Paidagogos, [Aktualizováno: 2015-12-31], [Citováno: 2021-07-03], 2015, 2, #2. S. 5 - 46. Dostupné z:http://www.paidagogos.net/issues/2015/2/article.php?id=2 MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. MAREŠ, Jiří a Marie RYBÁŘOVÁ. Skryté kurikulum – málo známý parametr klimatu vysoké školy.In JEŽEK, S. (ed.) Psychosociální klima školy. [online], [Citováno 2020-06-22] Brno: MSD, 2003. 99–122 s. ISBN 80-86633-13-6. Dostupné z: <http://klima.pedagogika.cz/skola/sborniky.html> MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8 MAYRING, Philipp. Einführung in die qualitative Sozialforschung. Eine Anleitung zu qualitativem Denken. München: Psychologie Verlags Union, 1990)MICHÁLEK, Jiří. Divoši v lavicích?: Kritika školní etnografie. Reflexe. Filosofický časopis [online]. [cit. 2018-06-17]. ISSN 0862-6901.Dostupné z: ttps://www.reflexe.cz/Reflexe_17/Divosi_v_lavicich.html NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Etnografický výzkum ve vězení. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006. s. 1-19. ISBN 80-7043-483-X. NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. Výchova a vzdělávání pro 21. století. ISBN 978-80-901873-9-9. NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. 120 s. ISBN 978-80-247-2957-2. NOVOTNÁ, Radka. Hodnocení žáků při výuce výchovy k občanství na 2. stupni základní školy. České Budějovice: 2013. Diplomová práce. PF JCU. Vedoucí práce: PhDr. Iva Žlábková Ph.D. PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0. POKORNÁ, Věra. Hledání způsobů hodnocení žáků. Rodina a škola: časopis pro všechny rodiče a učitele. Praha: Portál, roč. 55, č. 4, 2008. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE [online]. Dostupné z: http://kpsold.pedf.cuni.cz/psse/index.php?p=onas ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2. SALDAŇA, Johnny. The Coding Manual for Qualitative Researchers (2nd ed.). London: Sage, 2013. ISBN 978-1-44624-736-5 SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.MŠMT SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9. STARÝ, Karel. Sumativní a formativní hodnocení. Metodický portál: Články [online]. 23. 11. 2006, [cit. 2021-07-03]. Dostupný z: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/992/SUMATIVNI-A-FORMATIVNI-HODNOCENI.html>. ISSN 1802-4785. STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení aneb hodnocení, které má smysl. [přednáška]. Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání UK PedF Odborný panel, ČSI, KA 7, 2.listopadu 2017. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. VESTER, Frederic. Myslet, učit se - a zapomínat? Plzeň: Fraus, 1997. ISBN 80-85784-79-3. VLČKOVÁ, Kateřina. Z posluchárny za katedru: mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství / Kateřina Vlčková, Kateřina Lojdová, Josef Lukas, Jan Mareš, Zuzana Šalamounová, Tomáš Kohoutek, Jarmila Bradová, Stanislav Ježek. -- 1. vydání. -- Brno : Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8096-6 WOODS, Peter. Insides school. Etnography in educational research. London: Routlege & Kegan Paul, 1986. ISBN: 978-0415059183 YIN, Robert K. Case study research: design and methods. 5. vyd. Svazek Applied social research methods series. Los Angeles: Sage, 2009. 219 s. ISBN 978-1-4129-6099-1. |