Čeština jako cizí jazyk u mluvčích s mateřským jazykem španělština
Název práce v češtině: | Čeština jako cizí jazyk u mluvčích s mateřským jazykem španělština |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech as a Foreign Language in Speakers with L1 Spanish |
Klíčová slova: | faktory ovlivňující osvojování jazyka|čeština jako cizí jazyk|komunikační kompetence|komunikační přístup|žáci s mateřským jazykem španělština|interview |
Klíčová slova anglicky: | Czech as a foreign language|factors influencing SLA|interview|communicative competence|communicative approach|students with Spanish as L1 |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2016 |
Datum zadání: | 27.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 11:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na vybrané faktory ovlivňující učení se češtině jako cizímu jazyku u mluvčích, jejichž mateřským jazykem je španělština; soustředí se na dospělé respondenty ve věku cca 25 až 40 let. Hlavní výzkumnou metodou bude cca 5 polostrukturovaných rozhovorů, jehož prostřednictvím bude zjišťováno především to, jak respondenti hodnotí své jazykové kompetence v češtině (teoretickým základem této části bude koncepce Společného evropského referenčního rámce pro jazyky), jaká je jejich motivace pro studium češtiny, jaké mají zkušenosti s výukou / osvojováním češtiny (případně jiných cizích jazyků) a jaká jsou jejich přání, pokud jde o různé aspekty studia (např. podoba užívaných materiálů, přístup vyučujících, metoda výuky, využití zprostředkujícího jazyka, prostředí, v němž výuka probíhá, atp.). Rozhovory budou nahrány a přepsány a bude provedena jazyková analýza projevu respondentů. Analýza dat získaných zvolenými metodami se pak zaměří na vztahy mezi vybranými jevy (zejm. mezi vybranými údaji získanými obsahovou analýzou rozhovorů a zjištěnou úrovní komunikačních kompetencí respondentů) a pokusí se sledovat i to, zda daná skupina dotazovaných vykazuje nějaké společné rysy. |
Seznam odborné literatury |
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. (Dostupné on-line:http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf) DISMAN, M. (2002): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. GASS, S. M.; SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008. GAVORA, P. (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. HENDRICH, Josef et al. (1988): Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části) CHODĚRA, R. (2006): Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia. CHODĚRA, R. a kol. (2001): Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Rudná u Prahy: Editpress. CHROMÝ, J. (2014): Práce s empirickými daty. Praha: Karolinum. CHROMÝ, J. (2014): Základy sociolingvistiky. Praha: Karolinum. JANÍKOVÁ, V. (2008): Učíme se učit cizí jazyky. Brno: PedF MU. VALKOVÁ, J. (2006): Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: FF UK. LARSEN-FREEMAN, D. (2000): Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press. LIŠKAŘ, Č. (1987): Základy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN. MEISEL, J. M. (2011): First and Second Language Acquisition. Cambridge et al.: Cambridge University Press. PERGLER, DISMAN a kol.: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha: 1969, kapitola Rozhovor KANEOVÁ, E. Doing Your Own Research – Interviews (London-New York, Marion Boyars, 1985) SAVILLE–TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. CUP, 2007. SELIGER, H. W.; SHOHAMY, E. Second Language Research Methods. OUP, 2008. SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Karolinum. Praha 1999. Vybrané učební materiály pro výuku češtiny jako cizího jazyka; relevantní časopisecké a sborníkové studie a články (např. Časopis katedry sociologie FSS MUhttp://socstudia.fss.muni.cz/?q=content/generace; Sborníky asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka AUČCJ 2005-2006, 2006-2007, 2012; Čeština jako cizí jazyk VI. a VII. Materiály z mezinárodního sympozia o češtině v zahraničí atp.); encyklopedická hesla, diplomové, disertační, bakalářské atp. práce k tématu. |