Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Salon à l’italienne. Geneze fenoménu oválného sálu mezi Francií, Itálií a Rakouskem 17. století
Název práce v češtině: Salon à l’italienne. Geneze fenoménu oválného sálu mezi Francií, Itálií a Rakouskem 17. století
Název v anglickém jazyce: Salon à l’Italienne. The Inception of the Oval Hall Phenomenon Between the 17th Century France, Italy and Austria
Klíčová slova: salon à l’Italienne|centrální sál|oválný sál|ovál|Alliprandi|Giovanni Battista|Bernini|Gianlorenzo|Le Vau|Louis|Guarini|Guarino|Fischer von Erlach|Johann Bernhard|Martinelli|Domenico|Šternberský palác|palác Přehořovských|zámek Týnec u Klatov
Klíčová slova anglicky: salon à l’Italienne|central hall|oválný sál|oval|Alliprandi|Giovanni Battista|Bernini|Gianlorenzo|Le Vau|Louis|Guarini|Guarino|Fischer von Erlach|Johann Bernhard|Martinelli|Domenico|Šternberský palace|Přehořovských palace|Týnec u Klatov château
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Richard Biegel, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.05.2016
Datum zadání: 17.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.04.2017
Datum a čas obhajoby: 07.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Ing. Petr Macek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Centrální sál kruhového či oválného půdorysu je výrazným jevem české profánní
architektury mezi lety 1700 a 1730. Ve francouzském prostředí jsou podobné sály
označovány přívlastkem “à l’Italienne”, který odkazuje na pravděpodobnou italskou
inspiraci a ilustruje mezinárodní charakter tohoto fenoménu.
Ve své práci budu na základě architektonických traktátů nejprve sledovat vznik této
dispozice a možné tvůrčí vazby v italském, francouzském a rakouském prostředí. Ve
druhé části práce budu mapovat výskyt tohoto schématu v prostředí českém a prověřím
domnělé návaznosti na evropský kontext.
Seznam odborné literatury
AURENHAMMER 1973: Hans Aurenhammer, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Cambridge MA, 1973
BERGER 1966: Robert W. Berger, Antoine Le Pautre and the Motif of the Drum-Without-Dome, Journal of the Society of Architectural Historians XXV, 1966, s. 165-180
BERGER 1976: Robert W. Berger, Louis Le Vau’s Chateau du Raincy, Architectura VI, 1976, s. 36-46
BIEGEL 2014: Richard Biegel, Jean Baptiste Mathey and the 17th century european architecture, Czech and Slovak Journal of Humanities IV, č. 2, 2014, s. 76-92
BIRNBAUMOVÁ 1924—25: Alžběta Birnbaumová, Příspěvky k dějinám umění XVII stol. z archivu Šternbersko-Manderscheidského, Památky archeologické XXXIV, 1924—25, s. 492–495
BLAŽÍČEK 1971: Oldřich Jakub Blažíček, Umění baroku v Čechách, Praha 1971
Blunt 1958: Anthony Blunt. The Palazzo Barberini: The Contributions of Maderno, Bernini and Pietro da Cortona, Journal of the Waburg and Courtauld Institutes XXI, 1958, s. 256-287
BORSI 1980: Franco Borsi, Bernini Architetto, Milano 1980
BRAUER – WITTKOWER 1931: Heinrich Brauer – Rudolf Wittkower, Die Zeichnungen des Gianlorenzo Bernini, Berlin 1931
BRÜCHER 1994: Günter Brucher, Die Kunst des Barock in Österreich, Wien 1994
Buscioni 1983—84: Maria Cristina Buscioni, Matrici berniniane nell’opera di Johann Bernhard Fischer von Erlach, in: Gianfranco Spagnesi – Marcello Fagiolo (edd.), Gian Lorenzo Bernini architetto e l'architettura europea del Sei-Settecento, Roma 1983—84, s. 661-672
DANIEL 2007: Ladislav Daniel, „Vidimus stellam eius in oriente“: Notes on Mural Paintings in the Sternberg Palace in Prague, in: Martin Mádl – Michaela Šeferisová Loudová – Zora Wörgötter (edd.), Barocke Deckenmalerei in Mitteleuropa, Praha 2007, s. 27-38
DANIEL 2009: Ladislav Daniel, Šternberský palác na Hradčanech: funkce – struktura – výzdoba, Documenta Pragensia XXVIII, Praha 2009, s. 159-170
DOTSON 2012: Esther Gordon Dotson, J. B. Fischer von Erlach. Architecture as Theater in the Baroque Era, New Haven / London 2012
EBELOVÁ 1996: Ivana Ebelová (ed.), Zápisná kniha pražských stavitelů 1639—1903, Praha 1996
FIDLER 1994—95: Petr Fidler, …alla moderna gebaut und vom sehr artingen goût... Das Palais Dietrichstein-Lobkowitz in Wien. Zur Frage des franzözischen Einflussen in der mitteleuropäischen Architektur des 17. Jahrhunderts, Acta Historiae Artium 37, 1994—95, s. 145-174
FIDLER 2004: Petr Fidler, Římský akademismus v Praze. Jean Baptiste Mathey, Domenico Martinelli – inter principes famosus a Carlo Fontana – celebrissimo architetto di Roma, in: Olga Fejtová – Václav Ledvinka – Jiří Pešek – Vít Vlnas (edd.), Barokní Praha – barokní Čechie 1620—1740, Praha 2004, s. 273–293
FIDLER 2009: Petr Fidler, „Form follows Function“. Zur Funktionalität der Profanarhitektur der frühen Neuzeit, Documenta Pragensia XXVIII, Praha 2009, s. 25-58
FRANZ 1943: Heinrich Gerhard Franz, Studien zur Barockarchitektur in Böhmen und Mähren, Brno / München / Wien 1943
FRANZ 1962: Heinrich Gerhard Franz, Bauten und Baumeister der Barockzeit in Böhmen: Entstehung und Ausstrahlungen der böhmischen Barockbaukunst, Leipzig 1962
GRIMSCHITZ 1944: Bruno Grimschitz, Wiener Barockpaläste, Wien 1944
GRIMSCHITZ 1959: Bruno Grimschitz, Johann Lucas von Hildebrandt, Wien / München 1959
HALADA 1999: Jan Halada, Lexikon české šlechty, 1999
HOJDA 1986: Zdeněk Hojda, „Kavalírské cesty“ v 17. století a zájem české šlechty o Itálii, in: Itálie, Čechy a střední Evropa. Referáty z konference pořádané ve dnech 6.-8. 12. 1983, Praha 1986, s. 216-239
HORYNA – VILÍMKOVÁ 1983: Mojmír Horyna – Milada Vilímková, Zámek Jezeří, Stavebně historický průzkum SÚRPMO (nepublikovaný strojopis), Praha 1983
HORYNA 1998: Mojmír Horyna, Jan Blažej Santini-Aichel, Praha 1998
HORYNA 2004: Mojmír Horyna, Poznámky k architektuře zámku v Týnci u Klatov, in: Sborník prací z historie a dějin umění 3, 2004, s. 237-241
HORYNA 2007: Mojmír Horyna, Die Schlösser Weltrus und Teinitz, Zwei unbekannte Bauten Giovanni Battista Alliprandis, in: Martin Engel – Martin Poszgai – Christiane Salge – Huberta Weigl (edd.), Barock in Mitteleuropa, Werke, Phänomene, Analysen, Wien / Köln / Weimar 2007, s. 57-68
HŮRKOVÁ – PÍCKA 2007: Jindra Hůrková – Jan Pícka, Zámek Týnec u Klatov – stavební vývoj čestného dvora, in: Dějiny staveb 2007, s. 5-22
HUSÁKOVÁ 2004: Jana Husáková, Čeští kavalíři ve Francii a jejich francouzská reflexe. Adam František ze Šternberka, Heřman Jakub Černín, bratři Šternberkové Karel Ignác, Jan Norbert, Václav Vojtěch, Jindřich Hýzrle z Chodů, diplomová práce FF UK Praha, Praha 2004
KRČÁLOVÁ 1974: Jarmila Krčálová, Centrální stavby české renesance, Praha 1974
KREUL 2006: Andreas Kreul, Johann Bernhard Fischer von Erlach. Regie der Relation, Salzburg 2006
KROPÁČEK 1988: Jiří Kropáček, Architekt J. B. Mathey a zámek Trója v Praze. Stavebník – umělec – pojetí díla, Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica 1, 1987. Příspěvky k dějinám umění IV. Průměty výtvarného vývoje ve starším českém a světovém umění, Praha 1988, s. 47-101
KRUMMHOLZ 2008: Martin Krummholz, Johann Fischer von Erlach und Böhmen, Barockberichte L, 2008, s. 273-278
KUBÁTOVÁ 1956: Taťána Kubátová, Architekt D. Martinelli, Umění IV, 1956
KUBEŠ 2011: Jiří Kubeš, Kavalírské cesty české a rakouské šlechty (1620-1750), habilitační práce FF UP, Pardubice 2011
KUBEŠ 2013: Jiří Kubeš, Náročné dospívání urozených: kavalírské cesty české a rakouské šlechty (1620-1750), Pelhřimov 2013
KUBIČEK 1945—49: Alois Kubiček, Dvě díla Gio. Batt. Alliprandiho, Umění XVII, 1945—49
KUBIČEK 1946: Alois Kubiček, Pražské paláce, Praha 1946
KUBIČEK 1966: Alois Kubiček, Barokní Praha v rytinách B. B. Wernera, Praha 1966
KULÍKOVÁ 2001: Martina Kulíková, Cesty bratří ze Šternberka a jejich cestovní deníky, diplomová práce FF UK, Praha 2001
LANCHESTER 1924: Henry Vaughan Lanchester, Fischer von Erlach, London 1924
LEDVINKA – Mráz – Vlnas 2000: Václav Ledvinka, Bohumír Mráz, Vít Vlnas, Pražské paláce, Praha 2000
LORENZ – KROUPA – MILTOVÁ – BOHADLO 2006: Hellmut Lorenz – Jiří Kroupa – Radka Miltová – Stanislav Bohadlo, Domenico Martinelli, Tvář génia barokní architektury, Genie der Barockarchitektur, Rousínov 2006
LORENZ 1979: Hellmut Lorenz, Das „Lustgartengebäude“ Fischers von Erlach – Variationen eines architektonischen Themas, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte XXXII, 1979, s. 59-76
LORENZ 1980a: Hellmut Lorenz, Domenico Martinellis Projekt für das Gartenpalais Czernin auf der Wieden, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte XXXIII, 1980, s. 250-258
LORENZ 1980b: Hellmut Lorenz, Eine weitere Zeichung zu Fischers „Lustgartengebäude“, Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte XXXIII, 1980, s. 174-176
LORENZ 1981a: Hellmut Lorenz, Domenico Martinellis Projekt für Schloß Austerlitz (Slavkov u Brna) in Mähren, Umění XXIV, 1981, s. 250-258
LORENZ 1982—83: Hellmut Lorenz, Carlo Fontanas Projek für ein Landschloß des Fürsten Johann Adam Andreas von Liechtenstein, Jahrbuch der Liechtensteinischen Kunstgesellschaft III, 1982—83, s. 43-88
LORENZ 1982a: Hellmut Lorenz, Domenico Martinelli und Prag, Umění XXX, 1982, s. 21-34
LORENZ 1983—84: Hellmut Lorenz, Bernini e l’architettura barocca austriaca, in: Gianfranco Spagnesi – Marcello Fagiolo (edd.), Gian Lorenzo Bernini architetto e l'architettura europea del Sei-Settecento, Roma 1983—84, s. 641-660
LORENZ 1986: Hellmut Lorenz, Zur ‚Internationalität‘ der Wiener Barockarchitektur, in: Akten des XXV. Internationalen Kongresses für Kunstgeschichte Wien 1983, VII. Wien und der europäische Barock, Wien 1986, s. 21-30
LORENZ 1986—87: Hellmut Lorenz, Domenico Martinelli in Mähren, Opuscula historiae atrium 30-31, s. 41-51
LORENZ 1991: Hellmut Lorenz, Domenico Martinelli und die österreichsiche Barockarchitektur, Wien 1991
LORENZ 1992: Hellmut Lorenz, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Zürich / München / London 1992
LORENZ 1993: Hellmut Lorenz, Zur repräsentativen Raumfolge und Ausstattung der barocken Stadtpaläste Wiens, in: Götz Pochat – Brigitte Wagner (edd.), Kunsthistorisches Jahrbuch Graz. Barock. Regional – International, Graz 1993, s. 291-304
LORENZ 2001: Hellmut Lorenz, Vienna Gloriosa. Architectural Trends and Patrons, in: Henry A. Millon (ed.), Circa 1700. Architecture in Europe and the Americas, Washington 2005, s. 47-36
LOTZ 1955: Wolfgang Lotz, Die ovalen Kirchenräume des Cinquecento, Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte VII, Roma 1955
LOTZ 1995: Wolfgang Lotz, Art and Architecture in Italy 1500—1600, New Haven / London 1995
MACEK – BIEGEL – BACHTÍK 2015: Petr Macek – Richard Biegel – Jakub Bachtík (edd.), Barokní architektura v Čechách, Praha 2015
MÁDL 2009: Martin Mádl, Malířská výzdoba barokních šlechtických rezidencí v Čechách, Documenta Pragensia XXVIII, Praha 2009, s. 241-276
MEEK 1989: Harold Alan Meek, Guarino Guarini and his Architecture, New Haven / London 19892
MERTEN 2004: Klaus Merten, Die Baugeschichte von Schloss Ludwigsburg bis 1721, in: Schloss Ludwigsburg. Geschichte eine barocken Residenz, Tübüngen 2004, s. 6-45
MILLON 1987: Henry Armand Millon, Bernini – Guarini: Paris – Turin: Louvre – Carignano, in: „Il se rendit en Italie“ – Études offertes à André Chastel, Roma / Paris 1987
MIXOVÁ 1952: Věra Mixová, Giovanni Battista Alliprandi. Příspěvek k problematice české barokní architektury, dizertační práce FF UK, 1952
MIXOVÁ 1957a: Věra Mixová, Příspěvky k dějinám české barokní architektury v německé literatuře, Umění V, 1957, s. 376-377
MIXOVÁ 1957b: Věra Mixová, Činnost architekta G. B. Alliprandiho na černínském panství v Kosmonosích, Umění věků, 1957, s. 160-164
MORPER 1927: Johann Joseph Morper, Der Prager Architekt Jean Baptiste Mathey, München 1927
MUK 1977: Jiří Muk, Poznámky k profilu architektury pražského baroka, Staletá Praha VIII, 1977, s. 254–266
NAŇKOVÁ 1966: Věra Naňková, Giovanni Bat. Alliprandi architetto di Laino in Valle Intelvi, Arte Lombarda XI, 1966, s. 132-142
NAŇKOVÁ 1971: Věra Naňková, Nová zjištění k baroknímu umění v Čechách, Umění 19, 1971, s. 83-96
NAŇKOVÁ 1973: Věra Naňková, Fischer z Erlachu a Martinelli v thunovské korespondenci, Umění XXI, 1973, s. 541-542
NAŇKOVÁ 1986: Věra Naňková, Die Architektur Böhmens um 1700 und die Tätigkeit des Architekten Giovanni Battista Alliprandi, in: Akten des XXV. Internationalen Kongresses für Kunstgeschichte Wien 1983, VII. Wien und der europäische Barock, Wien 1986, s. 138-143
NAŇKOVÁ 1988: Věra Naňková, Architektura 17. století, in: Emanuel Poche (ed.), Praha na úsvitu nových dějin, Praha 1988, s. 287-322
NAŇKOVÁ 1989a: Věra Naňková, Architektura 17. století v Čechách, in: Dějiny českého výtvarného umění II/1, Praha 1989, s. 249-278
NAŇKOVÁ 1989b: Věra Naňková, Architektura vrcholného baroka v Čechách, in: Dějiny českého výtvarného umění II/1, Praha 1989, s. 249-278
NEUMANN 1969: Jaromír Neumann, Český barok, Praha 1969
NEUMANN 1974: Jaromír Neumann, Český barok, Praha 19742
POCHE – PREISS 1973: Emanuel Poche – Pavel Preiss, Pražské paláce, Praha 1973
POCHE 1985: Emanuel Poche, Carlo Fontana a návrhy na Šternberský palác v Praze, Umění XXXIII, 1985
POLLEROS 1995: Friedrich Polleros (ed.), Fischer von Erlach und die Wiener Barocktradition, Wien 1995
PREISS – HORYNA – ZAHRADNÍK 2000: Pavel Preiss – Mojmír Horyna – Pavel Zahradník, Zámek Trója u Prahy, Praha 2000
PREISS 1986: Pavel Preiss, Italští umělci v Praze. Renesance, manýrismus a baroko, Praha 1986
RYŠAVÝ 2002: Vratislav Ryšavý, Barokní zámek v Týnci u Klatov, in: Sborník prací z historie a dějin umění 1, 2002, s. 25-33
SEDLMAYR 1925: Hans Sedlmayr, Johann Bernhard Fischer der Ältere, München 1925
SEDLMAYR 1952: Hans Sedlmayr, Fischer von Erlach und Bernini. In Rom bei Bernini, Das Münster 5, 1952, s. 265-277
SEDLMAYR 1956a: Hans Sedlmayr, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Wien / München 1956
SEDLMAYR 1956b: Hans Sedlmayr, Die europäische Bedeutung Johann Bernhard Fischers von Erlach, Kunstchronik 10, 1957, s. 334-337
SEDLMAYR 1976: Hans Sedlmayr, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Wien 19762
SEDLMAYR 1996: Hans Sedlmayr, Johann Bernhard Fischer von Erlach architetto, Milano 1996
SEDLMAYR 1997: Hans Sedlmayr, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Stuttgart 1997
SLADEK 1985: Elisabeth Sladek, Der Palazzo Chigi-Odescalchi an der Piazza SS. Apostoli. Studien und Materialen zu den Bauphasen des 16. und 17. Jahrhunderts, Römische historische Mitteilungen XXVII, 1985, s. 439-503
SMITH 1993: Gil R. Smith, Architectural Diplomacy: Rome and Paris in the Late Baroque, New York / Cambridge MA, 1993
SOMMER 2002: Jan Sommer, Dílčí poznatky o vzniku a stavebních úpravách zámku ve Veltrusích, Průzkumy památek 9, 2008, č. 1, s. 135-141
SPAGNESI – FAGIOLO 1983—84: Gianfranco Spagnesi – Marcello Fagiolo (edd.), Gian Lorenzo Bernini architetto e l'architettura europea del Sei-Settecento, Roma 1983—84
SYNECKÝ 1997: Jakub Synecký, Giovanni Battista Alliprandi, diplomová práce FF UK, 1997
TIETZE 1919: Hans Tietze, Domenico Martinelli und seine Tätigkeit in Österreich, Jahrbuch der kunsthistorisches Instituts Wien XIII, 1919, s. 1-46
TOBOLKA – HORÁK 1959: Zdeněk V. Tobolka – František Horák, Národní a univerzitní knihovna v Praze. Její vznik a vývoj I, Praha 1959
URFUS 1993: Valentin Urfus, Epilog císařské lásky, in: Pavel Vašák (ed.): Sborník vlastivědných prací z Podblanicka 33, Benešov 1993, s. 121-128
URFUS 1990: Valentin Urfus, Nejvyšší zemský sudí František Karel Přehořovský, barokní velmož, právník a ekonom v Čechách na počátku 18. stol., Právněhistorické studie XXXI, Praha 1990
VÁŇOVÁ 2002: Ladislava Váňová, Týnecký zámek ve světle popisu z 1. poloviny 19. století, Sborník prací z historie a dějin umění 1, 2002, s. 34-37
VILÍMKOVÁ – MUK 1963: Milada Vilímková – Jiří Muk, Stavebně historický průzkum SÚRPMO, čp. 57/IV Šternberský palác, nepublikovaný strojopis, 1963
VILÍMKOVÁ 1978: Milada Vilímková, Marginália k architektonické tvorbě 1. poloviny 18. století. Kryštof Dientzenhofer – Jan Blažej Santini – Kilián Ignác Dientzenhofer, Umění XXVI, 1978, s. 414-436
VILÍMKOVÁ 1986: Milada Vilímková, Stavitelé paláců a chrámů. Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové, Praha 1986
VLČEK – HAVLOVÁ 1998: Pavel Vlček – Ester Havlová, Praha 1610—1700. Kapitoly o architektuře raného baroka, Praha 1998
VLČEK 1999: Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků, Praha 1999
VLČEK 2004: Pavel Vlček (ed.), Encyklopedie architektů, stavitelů, zedníků a kameníků v Čechách, Praha 2004
VLČEK 2006: Pavel Vlček, Encyklopedie českých zámků, Praha 20065
WADDY 1976: Patricia Waddy, The design and Designers of Palazzo Barberini, Journal of the Society of Architectural Historians XXXV, 1976, s. 151-185
WADDY 1990: Patricia Waddy, Seventeenth-Century Roman Palaces. Use and the Art of Plan, Cambridge MA / London 1990
WALKER 2008: Stefanie Walker, Fischer von Erlach in der Werkstatt Giovanni Paolo Schors, Barockberichte L, 2008, s. 291-300
WITTKOWER 1965: Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600—1750, Harmondsworth 19652
ZAHRADNÍK 2001: Pavel Zahradník, O vzniku zámku ve Veltrusech, Průzkumy památek VIII, 2001, č. 2, s. 85-96
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK