Působení praktikování meditačních technik na vybrané kognitivní funkce
Název práce v češtině: | Působení praktikování meditačních technik na vybrané kognitivní funkce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Effect of Meditation Techniques on Selected Cognitive Functions |
Klíčová slova: | meditace všímavosti|všímavost|pozornost|MBCT|MBSR|MBPM |
Klíčová slova anglicky: | mindfulness meditation|mindfulness|attention|MBSR|MBCT|MBPM |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Luděk Stehlík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.05.2016 |
Datum zadání: | 09.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Vaníček |
Zásady pro vypracování |
Předmětem práce bude zmapování teoretického pozadí a dosavadních empirických zjištění o působení praxe meditačních technik na vybrané kognitivní funkce člověka, především pak na pozornost. V rámci literárně přehledové části práce budou souhrnně představeny jednotlivé meditační metody zkoumané v psychologické literatuře a rovněž dosavadní výzkumy a výzkumné závěry s ohledem na jejich účinnost, a to primárně ve vztahu k oblasti kognice. Součástí práce bude také návrh výzkumného projektu, pomocí kterého by bylo možné empiricky zkoumat efektivitu vybraných meditačních technik jakožto nástroje na pozitivní ovlivnění příslušných kognitivních domén u neklinické dospělé populace. |
Seznam odborné literatury |
Alexander C. N., Langer E. J., Newman R. I., Chandler H. M. & Davies J. L. (1989). Transcendental meditation, mindfulness, and longevity: an experimental study with the elderly. J. Pers. Soc. Psychol. 57, 950–964. Chambers R., Lo B. C. Y., Allen N. B. (2008). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cogn. Ther. Res. 32, 303–322. Chiesa A., Calati R. & Serretti A. (2011). Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clin. Psychol. Rev. 31, 449–464. Heeren, A., Van Broeck, N., & Philippot, P. (2009). The effects of mindfulness on executive processes and autobiographical memory specificity. Behaviour Research and Therapy, 47, 403–409. Marciniak R., Sheardova K., Čermáková P., Hudeček D. Šumec R. & Hort J. (2014). Effect of Meditation on Cognitive Functions in Context of Aging and Neurodegenerative Diseases. Front Behav Neurosci. 8, 17. Valentine, E. R., & Sweet, P. L. G. (1999). Meditation and attention: A comparison of the effects of concentrative versus mindfulness meditation on sustained attention. Mental Health, Religion and Culture, 2, 59–70. Xiong G. L., Doraiswamy P. M. (2009). Does meditation enhance cognition and brain plasticity? Ann. N. Y. Acad. Sci. 1172, 63–69. Zeidan F., Johnson S. K., Diamond B. J., David Z., & Goolkasian P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and |