Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy „The Family of man“
Název práce v češtině: Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy „The Family of man“
Název v anglickém jazyce: The role of empathy in perception of humanistic photography
Klíčová slova: empatie|humanistická fotografie|psychologie umění|Lidská rodina|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward Steichen.
Klíčová slova anglicky: empathy|humanistic photography|psychology of art|The Family of Man|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward Steichen
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.05.2016
Datum zadání: 06.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.04.2017
Datum a čas obhajoby: 07.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce zpracovává téma empatie a její roli při chápání humanistického směru ve fotografii, jehož posláním po druhé světové válce bylo zamyšlení nad údělem lidského rodu. Hlavní otázkou této práce je, jak empatie, tedy vcítění do motivů a emocí, ovlivňuje lidské vnímání fotografických záběrů, které vypovídají o radostech, bolestech a touhách člověka. Problematika je ukázána na příkladu historicky významné výstavy „The Family of Man“, jejíž kurátorem byl Edward Steichen. Diplomantka se pokusí nejprve vyzkoumat, jak funguje mechanismus empatie z hlediska psychologie a estetiky, potom využít tyto znalosti při zkoumání kulminačního bodu humanismu v poválečné fotografií – výstavy „The Family of man“, a to její vizuálního složení a pozdější reflexi.
Seznam odborné literatury
Worringer, W.: Abstrakce a vcítění. (Praha, 2001)
LIPPS, Theodor, „Empathy and Aesthetic Pleasure“, in ASCHENBRENNER, Karl – ISENBERG, Arnold (eds.), Aesthetic Theories: Studies in the Philosophy of Art, Englewoods Cliffs, N. J.: Prentice Hall, 1965, s. 403–412
Daniela Mrázková: Příběh fotografie, 1985
Rudolf Arnheim: Art and visual perception, 1974
Herbert Read: Osudy moderního umění, 1964
E. Y. Basin: Iskusstvo i empatija, 2010
L. S. Vygotsky: Psychologija iskusstva, 1965
Jiří Kulka: Psychologie umění, 2008
Roland Barthes: Camera Lucida, 1980
Worringer, W.: Abstrakce a vcítění. (Praha, 2001)
Smith, M.: Empathy, Expansionism and the Extended Mind. In: Coplan, A.; Goldie, P. (ed): Empathy: philosophical and psychological perspectives. (Oxford, New York: Oxford University Press, 2011
Buda, B.: Čo vieme o empatii?. (Bratislava, 1988).
Braten, S. Roots and collapse of empathy : human nature at its best and at its worst. (Amsterdam, 2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK