Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy „The Family of man“
Název práce v češtině: | Role empatie ve vnímání humanistické fotografii na příkladu výstavy „The Family of man“ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of empathy in perception of humanistic photography |
Klíčová slova: | empatie|humanistická fotografie|psychologie umění|Lidská rodina|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward Steichen. |
Klíčová slova anglicky: | empathy|humanistic photography|psychology of art|The Family of Man|Magnum|Henri Cartier-Bresson|Edward Steichen |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lubomír Konečný |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.05.2016 |
Datum zadání: | 06.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce zpracovává téma empatie a její roli při chápání humanistického směru ve fotografii, jehož posláním po druhé světové válce bylo zamyšlení nad údělem lidského rodu. Hlavní otázkou této práce je, jak empatie, tedy vcítění do motivů a emocí, ovlivňuje lidské vnímání fotografických záběrů, které vypovídají o radostech, bolestech a touhách člověka. Problematika je ukázána na příkladu historicky významné výstavy „The Family of Man“, jejíž kurátorem byl Edward Steichen. Diplomantka se pokusí nejprve vyzkoumat, jak funguje mechanismus empatie z hlediska psychologie a estetiky, potom využít tyto znalosti při zkoumání kulminačního bodu humanismu v poválečné fotografií – výstavy „The Family of man“, a to její vizuálního složení a pozdější reflexi. |
Seznam odborné literatury |
Worringer, W.: Abstrakce a vcítění. (Praha, 2001) LIPPS, Theodor, „Empathy and Aesthetic Pleasure“, in ASCHENBRENNER, Karl – ISENBERG, Arnold (eds.), Aesthetic Theories: Studies in the Philosophy of Art, Englewoods Cliffs, N. J.: Prentice Hall, 1965, s. 403–412 Daniela Mrázková: Příběh fotografie, 1985 Rudolf Arnheim: Art and visual perception, 1974 Herbert Read: Osudy moderního umění, 1964 E. Y. Basin: Iskusstvo i empatija, 2010 L. S. Vygotsky: Psychologija iskusstva, 1965 Jiří Kulka: Psychologie umění, 2008 Roland Barthes: Camera Lucida, 1980 Worringer, W.: Abstrakce a vcítění. (Praha, 2001) Smith, M.: Empathy, Expansionism and the Extended Mind. In: Coplan, A.; Goldie, P. (ed): Empathy: philosophical and psychological perspectives. (Oxford, New York: Oxford University Press, 2011 Buda, B.: Čo vieme o empatii?. (Bratislava, 1988). Braten, S. Roots and collapse of empathy : human nature at its best and at its worst. (Amsterdam, 2013) |