Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní charakteristiky sourozenců dětí s postižením a jejich vývoj
Název práce v češtině: Osobnostní charakteristiky sourozenců dětí s postižením a jejich vývoj
Název v anglickém jazyce: Personality characteristics of siblings of children with disabilities and their development
Klíčová slova: sourozenci|autismus|mentální retardace|vývoj
Klíčová slova anglicky: siblings|autism|mental retardation|development
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.05.2016
Datum zadání: 02.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.05.2016
Datum a čas obhajoby: 19.06.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat popisu projevů chování a sociálních vztahů sourozenců dětí s postižením, především s mentálním postižením či s kombinovanými vadami a autismem. Budeme vycházet z poznatků vývojové a sociální psychologie a speciální pedagogiky. Těžištěm bude problematika sociální interakce a komunikace s postiženým sourozencem a prožívání zdravých sourozenců.
Návrh výzkumného projektu bude směřovat ke zjišťování specifik projevů chování sourozenců postižených dětí.
Seznam odborné literatury
Benderix, Y., & Sivberg, B. (2007). Siblings' Experiences of Having a Brother or Sister With Autism and Mental Retardation: A Case Study of 14 Siblings From Five Families. Journal Of Pediatric Nursing, 22(5), 410-418.

Blatný, M., & Štěpánová, M. (2009). Život se sourozencem s mentálním postižením: kritické momenty, zdroje zvládání a osobní růst. Československá Psychologie, 53(3), 241-260.

Burack, J. A., Hodapp, R. M., & Zigler, E. (1998). Handbook of mental retardation and development: growing up with a developmentally disabled sibling. New York, NY: Cambridge University Press.

Černá, M. (2015). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.

Marková, Z., & Středová, L. (1987). Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.

Švarcová-Slabinová, I. (2000). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.

Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2012). Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK