Symbolistní inspirace skupiny Osma
Název práce v češtině: | Symbolistní inspirace skupiny Osma |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Symbolist inspiration of The Eight |
Klíčová slova: | symbolismus|expresionismus|secese|skupina Osma|raná česká avantgarda|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín Procházka |
Klíčová slova anglicky: | symbolism|expresionism|secession|The Eight group|early czech avantgarde|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín Procházka |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.04.2016 |
Datum zadání: | 18.04.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Symbolismus se na přelomu století významně podílel na zrodu moderního umění a avantgardy, stal se zdrojem mnohých inspirací pro nově vznikající umělecké hnutí a styly. Ukázalo se, že hodnota modernismu, jež byla zprvu chápaná jako ryze estetická a univerzální, má morální kořen a právě přes něj je propojena s ideologiemi, které nemohou zapřít svou historickou podmíněnost a omezenost. Jednoduchý protiklad "akademického" umění devatenáctého století versus "moderního" umění dvacátého století nabývá daleko bohatších a složitějších rozměrů a právě doba na přelomu století je nabitá převratnými kulturními, sociálními a uměleckými změnami. Umělci mimo jiné čerpali právě i ze symbolistické estetiky, ať již zcela vědomě či spíše podvědomě na ni navazovali. Tato práce se snaží postihnout škálu inspirací symbolismem u skupiny Osma, jež představuje páteř rané české avantgardy, jejíž členové významně zasáhli i do evropského kontextu a posunuli tím české umění na mezinárodní úroveň, čímž se přímo podíleli na zrodu moderního umění jako takového. |
Seznam odborné literatury |
P. Wittlich: Česká secese
M. Lamač: Zakladatelé českého moderního umění M. Rakušanová: Křičte ústa W. Worninger: Abstrakce a vcítění A. Pomajzlová: Expresionismus a české umění M. Lamač: Myšlení moderních umělců G. Fahr-Becker: Secese O. M. Urban: Tajemné dálky H. Rousová: Mezery v historii N. Sawicki: Na cestě k modernosti. Umělecké sdružení Osma a jeho okruh v letech 1900 – 1910 M. Lamač: Osma a skupina výtvarných umělců J. Padrta: Osma a skupina výtvarných umělců 1907 – 1917: teorie, kritika, polemika M. Nešlehová: Bohumil Kubišta Č. Berka: Emil Filla L. Halasová: Antonín Procházka V. Lahoda: Emil Filla F. Kubišta: Bohumil Kubišta J. Lukeš: F. X. Šalda a Manifest česká moderna A. Pařík: Bedřich Feigl, 1884 – 1965: obrazy, kresba, grafika J. Siblík: Malířské dílo Otakara Kubína-Coubine J. B. Svrček: Linka Procházková M. Vítková: Emil Artur Pitterman-Longen: 1885 – 1936 T. Vlček: Studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890 – 1914 R. Prahl: Antoní Slavíček, 1870 – 1910 R. Golwater: Symbolism E. Clegg: Art, Design and Architecture in Central Europe 1890 – 1920 A. de Lima Greene: Czech modernism: 1900 – 1920 G. Vassogne: Max Brod in Prag: Identitat und Vermittlung |