Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Max Bucaille a jeho vztahy s českým prostředím
Název práce v češtině: Max Bucaille a jeho vztahy s českým prostředím
Název v anglickém jazyce: Max Bucaille and His Relations to the Czech Countries
Klíčová slova: Max Bucaille|surrealismus|koláž|Skupina revolučních surrealistů|Skupina Ra|Fantasmagie|Stalag IV C|Lacoste
Klíčová slova anglicky: Max Bucaille|surrealism|collage|Revolutionary Surrealists|Group Ra|Fantasmagie|Stalag IV C|Lacoste
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.04.2016
Datum zadání: 15.04.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.04.2017
Datum a čas obhajoby: 14.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Lenka Bydžovská, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předložená práce se snaží přiblížit dílo dnes již málo známého francouzského umělce Maxe Bucaille (1906–1996), povoláním profesora matematiky, který se proslavil především jako tvůrce surrealistických koláží. Hlavním cílem práce je pak pokusit se objasnit Bucaillovy vztahy k českému prostředí a českým umělcům. Pozornost je věnována zejména jeho věznění za druhé světové války v zajateckém táboře Stalag IV C na území dnešní České republiky, jeho působení ve Skupině revolučních surrealistů v letech 1947 až 1948, na jejíchž aktivitách se podíleli i čeští členové Skupiny Ra, a jeho výstavní činnost v Československu v 60. letech. Bucaillova díla byla na našem území představena díky kontaktům brněnské surrealistické skupiny Lacoste s mezinárodní skupinou C.I.A.F.M.A. (Centre international d’actualité fantastique et magique), založenou v Bruselu roku 1958, jejíž spoluzakladatelem byl i Max Bucaille. Vzhledem k zaměření práce nelze opomenout a je třeba alespoň nastínit situaci poválečného surrealismu na českém území. Práci doplňují zmínky o poválečném hledání českých umělců, přerušeném Únorem 1948, který způsobil konec veškeré svobodné umělecké tvorby i zahraničních kontaktů. Část práce se dotýká nastupující liberalizace konce padesátých let, která dovolila v následující dekádě uskutečnit na českém území několik mezinárodních výstav. Po invazi sovětských vojsk do Československa roku 1968 však dochází k opětovnému omezení veřejných projevů nejen surrealistické skupiny, která se znovu stahuje do ústraní.


This thesis describes the artwork of Max Bucaille (1906–1996), an obscure French artist who, as a professor of mathematics, had become famous mainly for his surrealistic collages. I am aiming to clarify the relationship of Bucaille to the Czech environment and the Czech artists. I am also focusing mainly on his imprisonment during WWII in prison camp Stalag IV C located in current Czech Republic; his activity in a group of Revolutionary Surrealists between 1947 and 1948, which also included members of Czech Group Ra; and his exhibitions in Czechoslovakia in the 1960’s. His work had been introduced to our country thanks to the affiliation of Brno based surrealist group Lacoste along with the international group C.I.A.F.M.A. (Centre international d’actualité fantastique et magique) which was founded in 1958 in Brussels, Bucaille was also among the founders of this group. Considering the focus of this work it is also necessary to mention and to outline the situation of post war surrealism in the Czech countries. There are also comments regarding post war searches for
Czech artists which were halted by the political event of February 1948, which completely ended free artwork as well as foreign connections. Then there is a description of the liberalization that happened toward the end of the 1950’s which led to several international exhibitions taking place in the next decade. However, the surrealist group had to withdraw from the public scene when public manifestation was enforced, once again, with the invasion of Czechoslovakia by the Soviet army in 1968.

Seznam odborné literatury

SEZNAM ODBORNÉ LITERATURY
 BIRO Adam – PASSERON René: Dictionnaire général du surréalisme et de ses environs, Paříž 1982.
 Bon Anniversaire Monsieur Bucaille (kat. výst.) Galerie 1900–2000, Paříž, 30. 6. – 11. 7. 1986.
 BYDŽOVSKÁ Lenka – SRP Karel (ed.), Český surrealismus 1929–1953, Praha 1996. U příležitosti výstavy GHMP, Městská knihovna, 15.10. 1996 – 5. 1. 1997.
 PASSERON René, Encyclopédie du surréalisme, Paříž 1975.
 DUROZOI Gérard, Histoire du mouvement surréaliste, Paříž 1997.
 GRUNHARD Nathalie, Aubin Pasque et Fantasmagie (kat. výst.) La bibliothèque royale Albert Ier Bruxelles, Brusel, 1. – 25. 2. 1984.
 GUILBERT Jean-Claude, Le Réalisme fantastique, Paříž 1973.
 KLIMEŠOVÁ Marie, Roky ve dnech. České umění 1945–1957, Řevnice 2010.
 KUNDERA Ludvík, Různá řečiště /a/, Brno 2005.
 MASSÉ Claude, Max Bucaille „collages“ (kat. výst.) Galerie Thérèse Roussel, Perpignan, 5.–20. 5. 1972, nepag.
 Max Bucaille (kat. výst) Centre d’Art Contemporain, Rouen, 23. 2. – 25. 3. 1994, nepag.
 Poétique du collage autour de Jacques Prévert (kat. výst.) Musée d’Art Thomas Henry, Cherbourg-Octeville, léto 2000.
 TAYLOR Brandon, Collage: L’invention des avant-garde, Paříž 2005. Z ang. originálu Collage: The Making of Modern art přeložila Lydie Echasseriaud a François Vidonne.
 TIPPNEROVÁ Anja, Permanentní avantgarda? Surrealismus v Čechách, Praha 2014.
 Sen a skutečnost. Výstava obrazů, kreseb a grafiky s mezinárodní účastí (kat. výst.) Západomoravské muzeum Třebíč, 28. 3. – 18. 4. 1971, nepag..
 Současná surrealistická koláž 10 zemí (kat. výst.) Oblastní galerie výtvarného umění Gottwaldov, zámek, 20. 12. 1966 – 31. 1. 1967.
 Současná surrealistická koláž (kat. výst.) Alšova jihočeská galerie, Dům umění České Budějovice, únor 1967, nepag.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK