Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konkurence indikativu a subjunktivu po verbech opinandi v předklasické a klasické francouzštině
Název práce v češtině: Konkurence indikativu a subjunktivu po verbech opinandi v předklasické a klasické francouzštině
Název v anglickém jazyce: Competition between the indicative and subjunctive following verba opinandi in pre-classical and classical French
Klíčová slova: předklasická francouzština, klasická francouzština, indikativ, subjunktiv, verbum opinandi, vývoj jazyka, periodizace
Klíčová slova anglicky: pre-classical French, classical French, indicative, subjunctive, verbum opinandi, development of language, periodization
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav románských studií (21-URS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Olga Nádvorníková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.04.2016
Datum zadání: 11.04.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.04.2016
Datum a čas obhajoby: 20.06.2017 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika základních pojmů (indikativ, subjunktiv, verbum dicendi/opinandi (croire, penser), vedlejší věta předmětná, otázka slovesné modality)
2. Croire/penser que + vedlejší věta v moderní francouzštině(základní typologie)
3. Croire/penser que + vedlejší věta v předklasické a klasické francouzštině, problematika periodizace
4. Vývojové tendence, reflexe této problematiky v dobových gramatikách (Meigret, Maupas. Vaugelas aj.; a v soudobých historických mluvnicích : Brunot, Gougenheim, Haase, Fournier,aj.)
5. Praktická část - korpusová analýza (Frantext)
5a) definice (sub)korpusu na základě periodizačních parametrů
5b) otázka frekvence, okurence, aj.
5c) typologizace vyhledávaných sekvencí
5d) kvantifikace výsledků
6) Výsledky : Je vývoj konstrukcí croire que... a penser que ... paralelní? Jsou výsledky analýzy (záporné konstrukce, otázka, čas hlavní věty apod.) ve shodě s názorem dobových/moderních gramatik? Je vliv latiny na slovesný modus ve vedlejších větách doložitelný?HiH
Seznam odborné literatury
Brunot, F. (1906-1935). Histoire de la langue française II, III,IV, Paris: Armand Colin.
Haase, J. (1898). Syntaxe française du XVIIe siecle. Paris: Picard.
Spillebout, G. (1985). Grammaire de la langue française du XVIIe siecle. Paris: Picard.
Fournier, N. (2002). Grammaire du française classique. Paris: Belin.
Gougenheim, G. (1974). Grammaire de la langue française du XVIe siecle. Paris: Picard.
Lardon, S. - Thomine, M.-C. (2009) Grammaire du français de la Renaissance. Paris: Classiques Garnier.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK