Rodičovské postoje k výchově dětí s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: | Rodičovské postoje k výchově dětí s poruchou autistického spektra |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parental attitudes towards the education of children with autism spectrum disorder |
Klíčová slova: | Porucha autistického spektra, rodiče, děti s PAS, výchova, diagnóza, rodina, odborná pomoc |
Klíčová slova anglicky: | Autism Spectrum Disorder, Parents, Childres with autism spectrum disorder, Education, Diagnosis, Family, Support |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.04.2016 |
Datum zadání: | 09.04.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2017 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jana Burianová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
ANOTACE Diplomová práce se snaží poskytnout ucelený přehled informací o postojích rodičů k výchově dětí s poruchou autistického spektra. Cílem diplomové práce je zjistit, jak se rodiče vyrovnávají s diagnózou autismu u jejich dětí, jak přijali tuto diagnózu a vychovávají své děti. Teoretická část vychází z odborné literatury, kde jsou vymezeny základní informace o poruše autistického spektra, dělení autismu, příčinách a symptomech autismu a v neposlední řadě informace o rodičích s postiženým dítětem. V empirické části je použit kvalitativní výzkum směřující k postojům rodičů dětí s poruchou autistického spektra. Výzkum poukazuje na přijetí a vyrovnávaní se s diagnózou autismu, na změny výchovy k postiženým dětem. Na základě teoretických poznatků, vlastních zkušeností a výzkumných otázek je vypracována empirická část. Diplomová práce se snaží komplexní a aktuální přehled o postojích rodičů k výchově dětí s poruchou autistického spektra. |
Seznam odborné literatury |
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Přeložil: Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-498-4 HRDLIČKA, Michal (ed.). Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9 MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-006-5 MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. Psychologická literatura. ISBN 80-04-25236-2 RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-102-6 SCHOPLER, Eric a Gary B. MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-133-9 SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Přeložil: Miroslava JELÍNKOVÁ, přeložil: Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-898-2 THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7 VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5 VOCILKA, Miroslav. Autismus a možnosti výchovné praxe: [pro učitele speciálních škol a vychovatele ústavů sociální péče pro mentálně postiženou mládež]. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2 VOCILKA, Miroslav. Autismus: [metodická příručka pro učitele speciálních škol a vychovatele ústavů sociální péče pro mentálně postiženou mládež]. Praha: Tech-market, 1996. ISBN 80-902134-3-X |