Faktory ovlivňující volbu další vzdělávací dráhy žáků deváté třídy ZŠ
Název práce v češtině: | Faktory ovlivňující volbu další vzdělávací dráhy žáků deváté třídy ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Factors influencing the choice of the further educational path of primary school pupils. |
Klíčová slova: | volba další vzdělávací dráhy|devátá třída|profesní orientace|kariérové poradenství|faktory ovlivňující volbu střední školy |
Klíčová slova anglicky: | the choice of the furher educational path|ninth grade|professional orientation|career counseling|factors influencing the choice of secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.04.2016 |
Datum zadání: | 08.04.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce je zaměřena na volbu další vzdělávací dráhy žáků základní školy, konkrétně žáků loňské deváté třídy ZŠ Novoborská. Teoretická část se nejdříve věnuje vymezení základních pojmů, specifikům žáků devátých tříd a následně konkrétním faktorům, které mohly volbu střední školy žáků ovlivnit. V tomto smyslu se také zabývá profesní orientací žáků a systémem kariérového poradenství v České republice na úrovni základního vzdělávání. Praktická část této práce se zaměřuje na proces rozhodování žáků zmíněné deváté třídy o volbě další vzdělávací či dráhy profesní, a to prostřednictvím hloubkových rozhovorů s jednotlivými žáky. Dále zkoumá konkrétní aspekty, které do tohoto rozhodování vstupovaly a do jaké míry se výběr střední školy shodoval s jejich profesní orientací. Cílem této práce je přiblížit se dané problematice, popsat faktory, které mohou být klíčové při přestupu žáků ze základní na střední školu a zjistit konkrétní aspekty, které nejvíce ovlivnily volbu střední školy žáků loňské deváté třídy ZŠ Novoborská. |
Seznam odborné literatury |
1) BABANOVÁ, Anna a Jitka KOLÁŘOVÁ. Volba povolání bez předsudků: metodika projektového dne pro základní školy. V Praze: Gender Studies, 2014. ISBN 978-80-86520-48-3. 2) ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2010, 217 s. ISBN 978-80-7261-220-8. Dostupné z: http://toc.nkp.cz/NKC/201012/contents/nkc20102128760_1.pdf 3) ČÁP, David. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, c2009. Meritum. ISBN 978-80-7357-498-7. 4) ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7. 5) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Třetí vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. 6) HLAĎO, Petr. Profesní orientace adolescentů: poznatky z teorií a výzkumů. Brno: Konvoj, 2012. Monografie. ISBN 978-80-7302-164-1. 7) JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ a Iva ŠMÍDOVÁ. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. Studie. ISBN 978-80-7419-030-8. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201012/contents/nkc20102132813_1.pdf 8) JEŽKOVÁ, Věra a Jiří KADLEC. Výchovné poradenství. 4, Orientace žáků základních a středních škol k volbě dalšího studia a profesionální orientace vysokoškolských studentů. Praha: Ústřední knihovna - Oborové informační středisko Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 1980. 9) KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8. 10) KLÍMOVÁ, Marta. Volba dalšího studia a přípravy pro povolání žáky 8. a 9. ročníků základní devítileté školy. 2. nezměněné vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1984. Sborník Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. 11) MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice [online]. Praha: Academia, 2006 [cit. 2017-06-04]. ISBN 80-200-1400-4. Dostupné z:http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html 12) PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Profi-volba z deváté třídy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-216-4. 13) PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. 14) ŠTUBŇOVÁ, Miroslava. Volba další vzdělávací dráhy u žáků devátých ročníků roudnických základních škol [online]. 2011 [cit. 2017-06-04]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/111439. Vedoucí práce David Greger. 15) ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200711/contents/nkc20071751595_1.pdf. 16) TRHLÍKOVÁ, Jana, Jiří VOJTĚCH a Helena ÚLOVCOVÁ. Rozhodování žáků při volbě vzdělávací cesty a úspěšnost vstupu na trh práce: sonda založená na šetření absolventů středních škol, kteří se zúčastnili jako patnáctiletí výzkumu PISA-2003 a vybraného vzorku jejich zaměstnavatelů. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. 17) VALIŠOVÁ, Alena. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3. 18) VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání [online]. Druhé rozšířené a přepracované vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012 [cit. 2017-03-01]. ISBN 978-80-246-2153-1. Dostupné z:http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11052050 19) VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1731-9. 20) WALTEROVÁ, Eliška a David GREGER. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-179-9. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201008/contents/nkc20102108686_1.pdf |