RESILIENCE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU V RŮZNÝCH TYPECH MATEŘSKÝCH ŠKOL
Název práce v češtině: | RESILIENCE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU V RŮZNÝCH TYPECH MATEŘSKÝCH ŠKOL |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | RESILIENCE PRESCHOOL CHILDREN IN DIFFERENT TYPES OF KINDERGARTENS |
Klíčová slova: | resilience, psychická odolnost, dítě předškolního věku, iniciativa, seberegulace, vazby a vztahy, mateřská škola |
Klíčová slova anglicky: | resilience, preschool child, initiative, self-regulation, attachments and relationships, kindergarten |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.04.2016 |
Datum zadání: | 08.04.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část Teoretická část se zabývá resiliencí dětí předškolního věku. Seznamuje čtenáře s pojmem resilience, s faktory, které resilienci ovlivňují. Je zde popsán vývoj resilience v kontextu vývoje dítěte. Další část je věnována popisu vlastností resilience, které jsou stěžejní pro tento výzkum. Důležitou součástí jsou rady a tipy pro rodiče i učitele, jak tyto vlastnosti psychické odolnosti posilovat a rozvíjet. Poslední část teoretické části je věnována popisu mateřských škol, legislativě, která se předškolním vzděláváním zabývá, a popisem státní, soukromé a lesní mateřské školy. Empirická část Empirická část se zabývá zjišťováním vlastností resilience v soukromých, státních a lesních mateřských školách. Zjišťuje, zda se liší pohled rodičů a učitelů na iniciativu, seberegulaci a navazování vazeb a vztahů u dětí v různých typech mateřských škol. |
Seznam odborné literatury |
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 174 s. ISBN 80-717-8862-7. ČÁP, Jan. Psychologie mnohostranného vývoje člověka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro vysoké školy. ISBN 80-04-22967-0. ČÁP, Jan a Zdeněk DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. Knižnice psychologické literatury. ERIKSON, E. H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1996. GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2. HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8. HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Praha: Grada, 2009. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. Pro vaše zdraví. ISBN 80-7169--121-6. NEŠPOR, Karel. Sebeovládání: stres, rizikové emoce a bažení lze zvládat!. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0827-3. NOVÁK, Tomáš. Jak vychovat sebevědomé dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 133 s. ISBN 978-80-247-45220. PRINCE-EMBURY, Sandra a Donald H. SAKLOFSKE. Resilience in children, adolescents, and adults: translating research into practice. New York [u. a.]: Springer Verlag, 2013. ISBN 9781461449386. |