Už zase skáču přes kaluže: Film Karla Kachyni v žánrovém diskurzu filmů s dětskou tematikou
Název práce v češtině: | Už zase skáču přes kaluže: Film Karla Kachyni v žánrovém diskurzu filmů s dětskou tematikou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Jumping Over Puddles Again: A film by Karel Kachyna in the genre discourse with the children´s thematic |
Klíčová slova: | Už zase skáču přes kaluže|Jan Procházka|Karel Kachyňa|normalizace|dětská tematika|adaptace |
Klíčová slova anglicky: | Jumping Over Puddles Again|Jan Prochazka|Karel Kachyna|normalization|childhood topic|adaptation |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.04.2016 |
Datum zadání: | 05.04.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2017 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V této bakalářské práci se chci pokusit o průzkum tvůrčí geneze a produkčního zázemí při realizaci filmu režiséra Karla Kachyni Už zase skáču přes kaluže (1970). I když vznikl krátce po nástupu normalizace, nelze přehlédnout návaznost na Kachyňovu tvorbu a jeho filmy s dětským hrdinou v 60. letech, které natočil ve spolupráci se scenáristou Janem Procházkou. Zaměřím se na žánrové specifikum filmů s dětskou tematikou, ve kterých tento tvůrčí tandem vynikal. V interpretaci filmu a jeho estetického konceptu mě zajímají doznívající umělecké výboje z předchozí éry a únikové tendence vzhledem k politické transformaci v době, kdy film vznikal. Pozornost chci také věnovat adaptačním posunům ve scénáři (předlohou byla stejnojmenná kniha australského autora Alana Marshalla), a apolitickému pojetí v přenosu do českého prostředí. Hlavními zdroji výzkumu bude dokumentace k filmu uložená v archivu Filmového studia Barrandov, dobové ohlasy filmu v tisku, případně rozhovory s některými dosud žijícími účastníky nebo pamětníky. |
Seznam odborné literatury |
ČERNÁ, Jaroslava, Českoslovenští filmoví režiséři sedmdesátých let. Praha: Československý filmový ústav 1983, s. 36-37. HULÍK, Štěpán, Kinematografie zapomnění: Počátky normalizace ve filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Nakladatelství Academia 2012, s. 9-155. KOPAL, Petr, Film a dějiny 4: Normalizace. Praha: Casablanca a Ústav pro studium totalitních režimů 2014. LIEHM, Antonín Jaroslav, Ostře sledované filmy. Praha: Národní filmový archiv 2001, s. 188-194. MARSHALL, Alan, I Can Jump Puddles. Melbourne: Longman Cheshire P/L 1984. MELOUNEK, Pavel, Karel Kachyňa. Praha: Československý filmový ústav 1984. MERVART, Jan, Kultura v karanténě: Umělecké svazy a jejich konsolidace za rané normalizace. Praha: Nakladatelství lidové noviny 2015. PTÁČEK, Luboš, Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000, s. 155-167. SKOPAL, Pavel, Naplánovaná kinematografie. Praha: Academia 2012, s. 149-191 |