Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rodinná komunikace při jídle
Název práce v češtině: Rodinná komunikace při jídle
Název v anglickém jazyce: Family Communication during Mealtimes
Klíčová slova: komunikace|předškolní dítě|řeč orientovaná na dítě|jídlo
Klíčová slova anglicky: communication|pre-school child|child directed speech|food/meals
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.02.2016
Datum zadání: 03.03.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.03.2016
Datum a čas obhajoby: 19.06.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na komunikaci dětí ve věku cca 3 až 4 roky a dospělých při společném rodinném jídle. Bude zkoumat specifika této komunikační situace, a to především z hlediska pragmatického, a také specifika komunikace dětí a specifika komunikace dospělých komunikačních partnerů. Jádrem práce bude 5 až 10 případových studií.
Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu o vývoji dětí daného věku, jejich socializaci a jejich komunikaci, o komunikaci dospělých s dětmi a tzv. řeči orientované na dítě, o komunikaci při rodinném jídle a také literaturu k zvolené metodologii výzkumu. Připravit text informovaného souhlasu.
2. Kontaktovat rodiny, které se výzkumu zúčastní; získat jejich informované souhlasy s účastí ve výzkumu.
3. Pořídit videonahrávky sledované komunikační situace.
4. Získat pomocí dotazníku a/nebo strukturovaného rozhovoru od dospělých účastníků vybrané informace sociologického charakteru i informace o obvyklém průběhu jejich rodinných jídel.
5. Zpracovat informace z dotazníků, popř. z rozhovorů.
6. Vhodným způsobem přepsat získané nahrávky a nahrávky a jejich přepisy dále analyzovat. Při analýze se zaměřit na pragmatickou stránku sledované komunikační situace a postihnout též specifika komunikace dětí i dospělých komunikantů. V případě, že se podaří shromáždit vhodný materiál, porovnat komunikaci u jídla v jednotlivých rodinách, popř. usouvztažnit analýzu nahrávek s údaji získanými pomocí dotazníků či rozhovorů.
7. Vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Základní literatura

Duranti, A. – Ochs, E. – Schieffelin, B. B. (eds.) (2012): The Handbook of Language Socialization. Chichester: Wiley – Blackwell. (vybrané části)
Fraňková, S. a kol. (2013): Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha: Karolinum.
Gardner, H. – Forrester, A. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Insights from Conversation Analysis. Chichester: Wiley & Sons.
Gordon, C. (2013): Family Discourse. In: C. A. Chapelle (ed.): The Encyclopedia of Applied Linguistics. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 2087–2093.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Horňáková, K. – Kapalková, S. – Mikulajová, M. (2005): Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko.
Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Špaňhelová, I. (2009): Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha: Grada.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, encyklopedická hesla, diplomové, disertační atp. práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK