Rodinná komunikace při jídle
Název práce v češtině: | Rodinná komunikace při jídle |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Family Communication during Mealtimes |
Klíčová slova: | komunikace|předškolní dítě|řeč orientovaná na dítě|jídlo |
Klíčová slova anglicky: | communication|pre-school child|child directed speech|food/meals |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.02.2016 |
Datum zadání: | 03.03.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na komunikaci dětí ve věku cca 3 až 4 roky a dospělých při společném rodinném jídle. Bude zkoumat specifika této komunikační situace, a to především z hlediska pragmatického, a také specifika komunikace dětí a specifika komunikace dospělých komunikačních partnerů. Jádrem práce bude 5 až 10 případových studií.
Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu o vývoji dětí daného věku, jejich socializaci a jejich komunikaci, o komunikaci dospělých s dětmi a tzv. řeči orientované na dítě, o komunikaci při rodinném jídle a také literaturu k zvolené metodologii výzkumu. Připravit text informovaného souhlasu. 2. Kontaktovat rodiny, které se výzkumu zúčastní; získat jejich informované souhlasy s účastí ve výzkumu. 3. Pořídit videonahrávky sledované komunikační situace. 4. Získat pomocí dotazníku a/nebo strukturovaného rozhovoru od dospělých účastníků vybrané informace sociologického charakteru i informace o obvyklém průběhu jejich rodinných jídel. 5. Zpracovat informace z dotazníků, popř. z rozhovorů. 6. Vhodným způsobem přepsat získané nahrávky a nahrávky a jejich přepisy dále analyzovat. Při analýze se zaměřit na pragmatickou stránku sledované komunikační situace a postihnout též specifika komunikace dětí i dospělých komunikantů. V případě, že se podaří shromáždit vhodný materiál, porovnat komunikaci u jídla v jednotlivých rodinách, popř. usouvztažnit analýzu nahrávek s údaji získanými pomocí dotazníků či rozhovorů. 7. Vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura
Duranti, A. – Ochs, E. – Schieffelin, B. B. (eds.) (2012): The Handbook of Language Socialization. Chichester: Wiley – Blackwell. (vybrané části) Fraňková, S. a kol. (2013): Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha: Karolinum. Gardner, H. – Forrester, A. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Insights from Conversation Analysis. Chichester: Wiley & Sons. Gordon, C. (2013): Family Discourse. In: C. A. Chapelle (ed.): The Encyclopedia of Applied Linguistics. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 2087–2093. Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Horňáková, K. – Kapalková, S. – Mikulajová, M. (2005): Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Špaňhelová, I. (2009): Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha: Grada. Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Relevantní časopisecké a sborníkové studie, encyklopedická hesla, diplomové, disertační atp. práce. |