Výchovně pedagogické aspekty dobrovolnických projektů
Název práce v češtině: | Výchovně pedagogické aspekty dobrovolnických projektů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Educational Aspects of volunteer Projects |
Klíčová slova: | rozvoj osobnosti|osobnostní a sociální výchova|prosociální výchova|etická výchova|výchova k dobrovolnictví|přínosy dobrovolnictví|dobrovolnická činnost |
Klíčová slova anglicky: | personality development|personality and social education|prosocial education|ethical education|benefits of volunteering|volunteer work |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.02.2016 |
Datum zadání: | 17.02.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.07.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje osobnosti prostřednictvím výkonu dobrovolnické činnosti, s důrazem na výchovně pedagogické aspekty a nahlížené perspektivou samotných dobrovolníků. Cílem práce je zmapovat a vyzdvihnout výchovné a vzdělávací aspekty dobrovolnictví a poukázat na možnosti osobnostně sociálního rozvoje samotných dobrovolníků skrze účast na dobrovolnických aktivitách. Teoretická část se věnuje tématúm rozvoje osobnosti, výchnovného působení a dobrovolnictví v českém prostředí. Empirická část práce je zaměřena na význam, přínosy a úskalí dobrovolnictví z pohledu samotných dobrovolníků a je realizována skrze kvalitativním výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. |
Seznam odborné literatury |
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6. BRUMLOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5. CAKIRPALOGLU, Panajotis. Vybrané kapitoly psychologie osobnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3518-3. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 415 s. ISBN 80-706-6534-3. DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 5. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. FRANKL, Viktor Emil. Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1994. Psychoterapie. ISBN 80-901601-4-X. HÁJEK, Bedřich, a kol. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. 120 s. ISBN 8086784061 HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0. JOKLOVÁ, Klára. Předpoklady dobrovolníků pro práci s ohroženou mládeží v projektu Lata. Praha, 2011. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, Blahoslav. Teorie výchovy. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2006. KREJČOVÁ, Věra, ed. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-391-3. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4. MLČÁK, Zdeněk. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-857-8. MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-7325-386-8. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5. NAKONEČNÝ, Milan.: Sociální psychologie. 1.vyd. Praha:Academia, 1999. ISBN 80-200-0690- 7. OLIVAR, Roberto Roche. Etická výchova: Učeb.texty pre vyučovanie predmetu .. na zákl.a stred.školách. Bratislava: Orbis pictus istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5. PAUKNEROVÁ, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3809-3. PETRUCIJOVÁ, Jelena a Jaromír FEBER. Svět duchovní kultury (filozofická analýza institucionalizovaných forem): World of spiritual culture (philosophical analysis of its forms). Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-770-0. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9. SRB, Vladimír a Jakub ŠVEC. Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV. Praha: Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5. STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4212-0. ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Vybrané kapitoly z pedagogiky: informace, výchova, pedagogika. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-669-7. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2005. ISBN 80-7080-573-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5. VOKÁČ, Petr. Školský zákon: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. 6., přepracované vydání. Třinec: Resk, spol. s r.o., 2016. ISBN 978-80-87675-13-7. Všeobecná deklarace lidských práv. V Praze: Informační centrum OSN, 2014. ISBN 978-80-86348-24-7. Výchova k občanství: doplňující koncepce k současnému kurikulu. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5830-9. VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1428-8. ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-306-6. |