Další vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji – možnosti rozvíjení kompetencí potřebných pro vykonávání povolání pedagog základní školy
Název práce v češtině: | Další vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji – možnosti rozvíjení kompetencí potřebných pro vykonávání povolání pedagog základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Continuing Teacher Education in Moravskoslezský region – the Possibility of Developing Competencies needed to perform Elementary School Teacher Profession |
Klíčová slova: | další vzdělávání pedagogů|kompetence pedagogů|trendy ve vzdělávání pedagogů |
Klíčová slova anglicky: | teacher´s adult education|competences|current adult education |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.02.2016 |
Datum zadání: | 15.02.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2018 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce bude analýza obsahového zaměření kurzů dalšího vzdělávání pro pedagogy základních škol v Moravskoslezském kraji ve školním roce 2014/2015 – zda nabídka kurzů umožnila pedagogům základních škol podle jejich mínění rozvíjet kompetence potřebné pro výkon jejich povolání. Tyto kompetence budou vymezeny dle Národní soustavy povolání (NSP). V práci bude nastíněn historický vývoj dalšího vzdělávání pedagogů v České republice a následně budou v této oblasti přiblíženy současné trendy. Dále bude v práci představeno Krajské vzdělávací a informační centrum Moravskoslezského kraje (KVIC), což je v tomto regionu největší organizátor kurzů v oblasti dalšího vzdělávání pedagogů. Dle dat získaných z organizace KVIC bude shrnuta nabídka jimi pořádaných, MŠMT akreditovaných, kurzů pro pedagogy základních škol. Poté proběhne srovnání náplně pořádaných kurzů a kompetencí požadovaných v NSP, tedy zda pořádané kurzy umožňují svým zaměřením rozvíjet kompetence pedagogů základních škol stanovených v NSP. Dále bude v rámci šetření použit dotazník spokojenosti pedagogů s nabídkou kurzů v tomto regionu, jaký mají kurzy přínos pro pedagogy (které z absolvovaných kurzů byly pro dané účastníky vzhledem k jejich specializaci nejlépe využitelné, tj. zda znalosti či dovednosti na nich získané využili při svém výkonu povolání) a jaká je ochota pedagogů základních škol k dalšímu vzdělávání. Pedagogové základních škol také označí z nabídky NSP ty kompetence, které považují za klíčové, bude zkoumán vliv specializace pedagogů na výběr a hodnocení kurzů a vliv specializace pedagogů na hodnocení důležitosti jednotlivých kompetencí, tedy zda pedagogové různých specializací kladou důraz na odlišné kompetence. Cílem šetření bude zhodnocení, zda je nabídka kurzů v Moravskoslezském kraji dle mínění pedagogů efektivní. Předběžná struktura práce: 1 Historický vývoj a současné trendy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogů 2 Vymezení kompetencí pedagogů základních škol 3 Možnosti dalšího vzdělávání pedagogů základních škol v Moravskoslezském kraji 4 Empirické šetření – Potřeby pedagogů základních škol v oblasti dalšího vzdělávání v Moravskoslezském kraji 5 Srovnání požadovaných kompetencí pedagogů a reálné možnosti tyto kompetence v rámci nabídky kurzů v Moravskoslezském kraji rozvíjet |
Seznam odborné literatury |
BÍLÁ, Martina. Kompetenční modely ve vzdělávání dospělých. Andragogika: čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2013, roč. 17, č. 1, 10–12. ISSN 1211-6378. FACTUM INVENIO. Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků pro zkvalitňování jejich práce: Učitelé ZŠ a SŠ. MŠMT [online]. 2009 [cit. 2015-06-16]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/predpoklady-a-vzdelavaci-potreby-pedagogu JEŽKOVÁ, Věra. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 8024613131. KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004. 181 s. ISBN 80-7290-148-6. KOHNOVÁ, Jana. Profesní rozvoj učitelů: Sborník příspěvků z konference. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Nakladatelství a vydavatelství KREACE, s. r. o., 2012. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné z: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006, 230 s. ISBN 80-7315-114-6. LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ. Učitelé a jejich další vzdělávání – K některým psychologickým aspektům. Pedagogika: Časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 2004, č. 3, s. 261-273. ISSN 2336-2189. MRHAČ, Josef. Další profesní vzdělávání a některé současné problémy pedagogiky a školy. Pedagogická orientace. 2005, č. 1, s. 75–80. ISSN 1211-4669. SOMR, Miroslav. Pedagogika pedagogů: tradice a současnost učitelství. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2012, 201 s. ISBN 978-80-7394-397-4. SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, 271 s. ISBN 80-7315-081-6. SPILKOVÁ, Vladimíra a Jaroslava VAŠUTOVÁ. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008, 330 s. ISBN 978-80-7290-384-9. STARÝ, Karel, Dominik DVOŘÁK, David GREGER a Karolína DUSCHINSKÁ. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 978-80-246-2087-9. SUCHÁNKOVÁ, Květa. Profesní standard a jeho role ve zkvalitňování učitelské profese. Orbis Scholae. 2007, roč. 1, č. 3, 13–25. ISSN 2336-3177. TOMAN, Karel. Návrh systému dalšího vzdělávání pedagogů – pedagogické atestace. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. 1998, 101(9): 17–18. ISSN 0139-5718. TOMKOVÁ, Anna, Vladimíra SPILKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Nataša MAZÁČOVÁ, Tereza KRČMÁŘOVÁ, Klára KOSTKOVÁ a Jana KARGEROVÁ. Rámec profesních kvalit učitele: Hodnoticí a sebehodnoticí arch [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012 [cit. 2015-04-28]. ISBN 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČR. Národní soustava povolání [online]. 2015 [cit. 2015-05-27]. Dostupné z: http://www.nsp.cz/ |