Recepce smrti u dětí
Název práce v češtině: | Recepce smrti u dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reception of Death in Children |
Klíčová slova: | děti školního věku|smrt|jazykový obraz světa |
Klíčová slova anglicky: | school age children|death|linguistic picture of the world |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.02.2016 |
Datum zadání: | 03.03.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 12:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat vnímání smrti a relevantní část jazykového obrazu smrti u česky hovořících dětí z 5. třídy základní školy (ve věku cca 9 až 11 let). Výzkum bude založen na kombinaci úvodního rozhovoru s dítětem, práce s vybraným textem (vybraným příběhem obsahujícím téma smrti) a následného rozhovoru, který se zaměří na reakce dítěte na příběh a téma smrti v něm a na případnou změnu ve vnímání smrti oproti rozhovoru úvodnímu. Předpokládaná velikost zkoumaného vzorku je přibližně 20 dětí. Před zahájením výzkumu budou dobře informováni rodiče a bude získán jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu, aby bylo co nejvíce omezeno riziko, že se výzkumu zúčastní dítě, které by výzkumem mohlo být poškozeno. Postup práce 1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu, zejména o psychickém vývoji dětí daného věku, vnímání smrti u dětí, komunikaci s dětmi o tabuových tématech a o smrti, popř. o smrti v dětské literatuře a o vnímání smrti, tabu a o teorii jazykového obrazu světa a o jazykovém obraze smrti v současné české kultuře; prostudovat též literaturu ke zvoleným metodám výzkumu. 2. Připravit osnovy úvodního i následného rozhovoru s dítětem, vybrat vhodný text a připravit práci s ním. 3. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče, popř. text souhlasného vyjádření vedení školy a příslušného vyučujícího či vyučujících. Kontaktovat školu, v níž bude výzkum probíhat, získat souhlas vedení školy a vyučujícího či vyučujících. Kontaktovat rodiče dětí a získat jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu. 4. Realizovat výzkum. Rozhovory s dětmi zaznamenat ve formě audionahrávek. 5. Získané nahrávky vhodným způsobem přepsat a analyzovat. Při analýze se zaměřit na názory dětí o smrti vyjádřené v úvodních a následných rozhovorech a na rozdíly mezi nimi. Sledovat též jazykové prostředky, které děti v hovoru o daném tématu užívají, a metafory, které se smrtí spojují; na základě těchto prostředků popsat relevantní část jazykového obrazu smrti u sledované skupiny dětí. 6. Vyvodit závěry a doplnit je odpovídající diskusí; prodiskutovat též výhody a nevýhody zvolené metodologie. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura GOLDMAN, L (2015): Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál. HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. – SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ, L. (2009): Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada. KUBECZKOVÁ, O. (2013): Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. KÜBLER-ROSS, E. (2003): O dětech a smrti. Praha: ERMAT. LANGMEIER, J. – KREJČÍŘOVÁ, D. (2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada. Maruščáková, I. (2006): Vývoj konceptu smrti. Praha: FF UK (nepublikovaná rigorózní práce). NAVRÁTILOVÁ, A. (2004): Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha: Vyšehrad. PLEVOVÁ, I. – SLOWIK, R. (2010): Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada. SEDLÁKOVÁ, M. (2004): Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada. SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ŠMAHELOVÁ, H. (2002): Prolamování struktur. Praha: Karolinum. (relevantní části) ŠUBRTOVÁ, M. (2007): Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita. VÁGNEROVÁ, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. VAŇKOVÁ, I. a kol. (2005): Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum. Relevantní časopisecké a sborníkové studie (např. Slovo a smysl č. 8, 2007), diplomové, disertační atp. práce. |