Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Recepce smrti u dětí
Název práce v češtině: Recepce smrti u dětí
Název v anglickém jazyce: Reception of Death in Children
Klíčová slova: děti školního věku|smrt|jazykový obraz světa
Klíčová slova anglicky: school age children|death|linguistic picture of the world
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.02.2016
Datum zadání: 03.03.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.03.2016
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 12:15
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat vnímání smrti a relevantní část jazykového obrazu smrti u česky hovořících dětí z 5. třídy základní školy (ve věku cca 9 až 11 let). Výzkum bude založen na kombinaci úvodního rozhovoru s dítětem, práce s vybraným textem (vybraným příběhem obsahujícím téma smrti) a následného rozhovoru, který se zaměří na reakce dítěte na příběh a téma smrti v něm a na případnou změnu ve vnímání smrti oproti rozhovoru úvodnímu. Předpokládaná velikost zkoumaného vzorku je přibližně 20 dětí. Před zahájením výzkumu budou dobře informováni rodiče a bude získán jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu, aby bylo co nejvíce omezeno riziko, že se výzkumu zúčastní dítě, které by výzkumem mohlo být poškozeno.
Postup práce
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu, zejména o psychickém vývoji dětí daného věku, vnímání smrti u dětí, komunikaci s dětmi o tabuových tématech a o smrti, popř. o smrti v dětské literatuře a o vnímání smrti, tabu a o teorii jazykového obrazu světa a o jazykovém obraze smrti v současné české kultuře; prostudovat též literaturu ke zvoleným metodám výzkumu.
2. Připravit osnovy úvodního i následného rozhovoru s dítětem, vybrat vhodný text a připravit práci s ním.
3. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče, popř. text souhlasného vyjádření vedení školy a příslušného vyučujícího či vyučujících. Kontaktovat školu, v níž bude výzkum probíhat, získat souhlas vedení školy a vyučujícího či vyučujících. Kontaktovat rodiče dětí a získat jejich souhlas s účastí dítěte ve výzkumu.
4. Realizovat výzkum. Rozhovory s dětmi zaznamenat ve formě audionahrávek.
5. Získané nahrávky vhodným způsobem přepsat a analyzovat. Při analýze se zaměřit na názory dětí o smrti vyjádřené v úvodních a následných rozhovorech a na rozdíly mezi nimi. Sledovat též jazykové prostředky, které děti v hovoru o daném tématu užívají, a metafory, které se smrtí spojují; na základě těchto prostředků popsat relevantní část jazykového obrazu smrti u sledované skupiny dětí.
6. Vyvodit závěry a doplnit je odpovídající diskusí; prodiskutovat též výhody a nevýhody zvolené metodologie.
Seznam odborné literatury
Základní literatura
GOLDMAN, L (2015): Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál.
HENDL, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. – SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ, L. (2009): Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada.
KUBECZKOVÁ, O. (2013): Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
KÜBLER-ROSS, E. (2003): O dětech a smrti. Praha: ERMAT.
LANGMEIER, J. – KREJČÍŘOVÁ, D. (2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada. Maruščáková, I. (2006): Vývoj konceptu smrti. Praha: FF UK (nepublikovaná rigorózní práce).
NAVRÁTILOVÁ, A. (2004): Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha: Vyšehrad.
PLEVOVÁ, I. – SLOWIK, R. (2010): Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
SEDLÁKOVÁ, M. (2004): Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.
SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
ŠMAHELOVÁ, H. (2002): Prolamování struktur. Praha: Karolinum. (relevantní části)
ŠUBRTOVÁ, M. (2007): Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita.
VÁGNEROVÁ, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
VAŇKOVÁ, I. a kol. (2005): Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum.
Relevantní časopisecké a sborníkové studie (např. Slovo a smysl č. 8, 2007), diplomové, disertační atp. práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK