Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Otevřené dílo? Swannova láska a její filmové zpracování (1984)
Název práce v češtině: Otevřené dílo? Swannova láska a její filmové zpracování (1984)
Název v anglickém jazyce: The Open Work? Swann in love and its film adaptation (1984)
Klíčová slova: Francouzská literatura, Marcel Proust, Hledání ztraceného času, Otevřené dílo, Fikční světy, Filmové adaptace
Klíčová slova anglicky: French Literature, Marcel Proust, In Search of Lost Time, The open Work, Fiction and Possible Worlds, Film Adaptations
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav románských studií (21-URS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.01.2016
Datum zadání: 14.01.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.01.2016
Datum a čas obhajoby: 12.06.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se budu zabývat otevřeností díla a rolí čtenáře v rámci teorie literatury. Oba fenomény budu blíže zkoumat na Proustově díle Swannova láska. V metodologické části práce se pokusím obsáhnout nejznámější teorie o otevřenosti díla a o vztahu čtenáře a textu. V druhé části pak budou teorie aplikovány na konkrétní pasáže Swannovy lásky. V poslední části práce budu porovnávat literární dílo s jeho filmovou adaptací, snímkem Swannova láska z roku 1984. Zaměřím se především na srovnání rolí diváka a čtenáře. V závěru práce chci dojít k rozdílům v míře otevřenosti literární předlohy a její filmové adaptace a k rozdílům v přístupu ke čtenáři a divákovi.
Seznam odborné literatury
Primární literatura:
PROUST, Marcel. Swannova láska. Vyd. tohoto překl. 2., v Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 224 s. Klasická knihovna (Mladá fronta). ISBN 80-204-0610-7.
Swannova láska. Rež.Volker Schlöndorff, 1984

Sekundární literatura – Marcel Proust:
CRÉMIEUX, Benjamin. Marcel Proust. Praha: Jan Fromek, 1928. Odeon, sv. 45.
DELEUZE, Gilles. Proust et les signes. Paris : PUF, 1970.
KONŮPEK, Jiří. Proust a jeho románový svět. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2012, 247 s. Testis. ISBN 978-80-87377-47-5.
LAGET, Thierry. Marcel Proust. Toulouse: Milan, 1995.
MAURIAC, Claude. Proust. Olomouc: Votobia, 1997, 201 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-7198-402-7.
TADIÉ, Jean-Yves. Proust et le Roman, Gallimard, 1971.
TADIÉ, Jean-Yves. Marcel Proust: životopis. V Podlesí: Dauphin, 2014, ISBN 978-80-7272-667-7.
QUINT, Le. Marcel Proust, Sa Vie, Son œuvre. Paris: Éditions Du Sagittaire, 1925.

Sekundární literatura - čtenář a text:
Bal, Mieke, and Christine Van Boheemen. Narratology Introduction to the Theory of Narrative. 3rd ed. Toronto: University of Toronto Press, 2009.
BARTHES, Roland. Le Plaisir Du Texte. Paris: Editions Du Seuil, 2000.
COMPAGNON, Antoine. Démon teorie: literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno: Host, 2009, 328 s. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7294-324-1.
DOLEŽEL, Lubomír. Identita literárního díla. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky, 2004, 66 s. Theoretica. ISBN 80-85778-39-4.
ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010, 290 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-1828-1.
ECO, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 80-246-0740-9.
ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy: přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc: Votobia, 1997, 196 s. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-248-2.
ECO, Umberto. The open Work. Cambridge : Harvard University Press, 1989, 285 s.
ECO, Umberto. The Role of the reader. Bloomington : Indiana University Press, 1979, 273 s.
FILLMORE, Charles J. Ideal Readers and Real Readers. Berkeley?: Cognitive Science Program, Institute of Cognitive Studies, University of California at Berkeley, 1983.
INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. 1. vyd. Praha: Odeon, 1989, 419 s. Ars. ISBN 80-207-0104-4.
ISER, Wolfgang. The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 1974.
KUBÍNOVÁ, Marie. Text v pohybu četby: (úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla). Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 169 s. Literární řada. ISBN 978-80-200-1749-9.
KYLOUŠEK, Petr. Znak, struktura, vyprávění: výbor z prací francouzského strukturalismu. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 324 s. Strukturalistická knihovna. ISBN 80-7294-016-3.
RICOEUR, Paul. Temps Et Récit. Paris: Éd. Du Seuil, 1991.
WELLEK, René. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996, 555 s. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-150-8.
SCHOLES, Robert E a Robert L KELLOGG. Povaha vyprávění. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 328 s. Teoretická knihovna. ISBN 80-7294-069-4.

Sekundární literatura - fikce a fikční světy
BESIERE Irene. Le Récit Fantastique; La Poétique De L'incertain. Paris: Larousse, 1973.
COHN, Dorrit. Co dělá fikci fikcí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 261 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-1718-5.
DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: fikce a možné světy. Vyd. české 1. Praha: Karolinum, 2003, 311 s. ISBN 80-246-0735-2.
GENETTE, Gérard. Fikce a vyprávění. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2007, 96 s. Theoretica. ISBN 978-80-85778-56-4.
PAVEL, Thomas G. Fikční světy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, 226 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-2120-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK