Otevřené dílo? Swannova láska a její filmové zpracování (1984)
Název práce v češtině: | Otevřené dílo? Swannova láska a její filmové zpracování (1984) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Open Work? Swann in love and its film adaptation (1984) |
Klíčová slova: | Francouzská literatura, Marcel Proust, Hledání ztraceného času, Otevřené dílo, Fikční světy, Filmové adaptace |
Klíčová slova anglicky: | French Literature, Marcel Proust, In Search of Lost Time, The open Work, Fiction and Possible Worlds, Film Adaptations |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.01.2016 |
Datum zadání: | 14.01.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své diplomové práci se budu zabývat otevřeností díla a rolí čtenáře v rámci teorie literatury. Oba fenomény budu blíže zkoumat na Proustově díle Swannova láska. V metodologické části práce se pokusím obsáhnout nejznámější teorie o otevřenosti díla a o vztahu čtenáře a textu. V druhé části pak budou teorie aplikovány na konkrétní pasáže Swannovy lásky. V poslední části práce budu porovnávat literární dílo s jeho filmovou adaptací, snímkem Swannova láska z roku 1984. Zaměřím se především na srovnání rolí diváka a čtenáře. V závěru práce chci dojít k rozdílům v míře otevřenosti literární předlohy a její filmové adaptace a k rozdílům v přístupu ke čtenáři a divákovi. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: PROUST, Marcel. Swannova láska. Vyd. tohoto překl. 2., v Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 224 s. Klasická knihovna (Mladá fronta). ISBN 80-204-0610-7. Swannova láska. Rež.Volker Schlöndorff, 1984 Sekundární literatura – Marcel Proust: CRÉMIEUX, Benjamin. Marcel Proust. Praha: Jan Fromek, 1928. Odeon, sv. 45. DELEUZE, Gilles. Proust et les signes. Paris : PUF, 1970. KONŮPEK, Jiří. Proust a jeho románový svět. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2012, 247 s. Testis. ISBN 978-80-87377-47-5. LAGET, Thierry. Marcel Proust. Toulouse: Milan, 1995. MAURIAC, Claude. Proust. Olomouc: Votobia, 1997, 201 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-7198-402-7. TADIÉ, Jean-Yves. Proust et le Roman, Gallimard, 1971. TADIÉ, Jean-Yves. Marcel Proust: životopis. V Podlesí: Dauphin, 2014, ISBN 978-80-7272-667-7. QUINT, Le. Marcel Proust, Sa Vie, Son œuvre. Paris: Éditions Du Sagittaire, 1925. Sekundární literatura - čtenář a text: Bal, Mieke, and Christine Van Boheemen. Narratology Introduction to the Theory of Narrative. 3rd ed. Toronto: University of Toronto Press, 2009. BARTHES, Roland. Le Plaisir Du Texte. Paris: Editions Du Seuil, 2000. COMPAGNON, Antoine. Démon teorie: literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno: Host, 2009, 328 s. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7294-324-1. DOLEŽEL, Lubomír. Identita literárního díla. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky, 2004, 66 s. Theoretica. ISBN 80-85778-39-4. ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010, 290 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-1828-1. ECO, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 80-246-0740-9. ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy: přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc: Votobia, 1997, 196 s. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-248-2. ECO, Umberto. The open Work. Cambridge : Harvard University Press, 1989, 285 s. ECO, Umberto. The Role of the reader. Bloomington : Indiana University Press, 1979, 273 s. FILLMORE, Charles J. Ideal Readers and Real Readers. Berkeley?: Cognitive Science Program, Institute of Cognitive Studies, University of California at Berkeley, 1983. INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. 1. vyd. Praha: Odeon, 1989, 419 s. Ars. ISBN 80-207-0104-4. ISER, Wolfgang. The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 1974. KUBÍNOVÁ, Marie. Text v pohybu četby: (úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla). Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 169 s. Literární řada. ISBN 978-80-200-1749-9. KYLOUŠEK, Petr. Znak, struktura, vyprávění: výbor z prací francouzského strukturalismu. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 324 s. Strukturalistická knihovna. ISBN 80-7294-016-3. RICOEUR, Paul. Temps Et Récit. Paris: Éd. Du Seuil, 1991. WELLEK, René. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996, 555 s. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-150-8. SCHOLES, Robert E a Robert L KELLOGG. Povaha vyprávění. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 328 s. Teoretická knihovna. ISBN 80-7294-069-4. Sekundární literatura - fikce a fikční světy BESIERE Irene. Le Récit Fantastique; La Poétique De L'incertain. Paris: Larousse, 1973. COHN, Dorrit. Co dělá fikci fikcí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 261 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-1718-5. DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: fikce a možné světy. Vyd. české 1. Praha: Karolinum, 2003, 311 s. ISBN 80-246-0735-2. GENETTE, Gérard. Fikce a vyprávění. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2007, 96 s. Theoretica. ISBN 978-80-85778-56-4. PAVEL, Thomas G. Fikční světy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, 226 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-2120-5. |