Zkušenost s přípravnými ročníky v sociálně vyloučených lokalitách Mostecka
Název práce v češtině: | Zkušenost s přípravnými ročníky v sociálně vyloučených lokalitách Mostecka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Experience with Preparatory Classes in Socialli Excludet Localities in Most |
Klíčová slova: | přípravné ročníky|vzdělávání|sociální znevýhodnění|sociálně vyloučené lokality|nízká úroveň vzdělání |
Klíčová slova anglicky: | preparatory classes|education|social disadvantage|socially excluded areas|low education level |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.01.2016 |
Datum zadání: | 11.01.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce pojednává o problematice sociálního vyloučení a významu přípravných ročníků pro děti ze sociálně vyloučených lokalit. Přípravné ročníky jsou opatřením, které by mělo podpořit nepříznivou situaci v procesu vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách Mostecka. Cílem této práce je zjistit postoje a hodnocení učitelů k přípravným ročníkům v sociálně vyloučených lokalitách. Charakter práce je teoreticko-empirický. Teoretická část je zaměřená na vymezení pojmů dané problematiky. Empirická část se zaměřuje na kvalitativní výzkumné šetření, které je realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli přípravných tříd, ale také s učiteli prvního stupně základních škol, kteří již měli zkušenost s výukou žáků z přípravných ročníků v sociálně vyloučených lokalitách. The bachelor thesis deals with the topic of socially disadvantage environment and the meaning of preparatory classes for children from the socially excluded areas. The preparatory classes are a measure which could help find a solution to this complicated issue in the education process in the socially excluded areas of Most. The aim of the thesis is to determine the opinions and the evalution from the teachers to the preparatory classes in the socially excluded areas. The charakter of the thesis is the theoretically-empirical. The theoretical part is aimed at definic the terms of the given issue. The empirici part is focused on the qualitive research which is implemented in form half-structured interviews with the teachers of the preparatory classes and also with the teachers from primary schools who had the expirience with teaching children from the prepatatory classes in the socially excluded areas. Tématické okruhy bakalářské práce. 1. Úvod. 2. Sociální vyloučení. 3. Charakteristika Romů. 4. Vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. 5. Přpravné ročníky. 6. Sociálně vyloučené lokality Mostecka. 7. Empirické šetření. 8. Závěr. |
Seznam odborné literatury |
BAUMAN, Z.: Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 1998. BAUMAN, Z.: Tekuté časy: život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008. DAVIDOVÁ, E. a kol.: Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub, 2000. FRENEČUKOVÁ, S. a kol.: Město: proměnlivá ne/samozřejmost. Brno: Masarykova univerzita, 2009. HIRT, T., JAKOUBEK, M. a kol.: ,,Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čenek, 2006. JAKOUBEK, M., BUDILOVÁ, L. a kol.: Romové a Cikání - neznámí i známí. Voznice: LEDA, 2008. JEDLIČKA, J., a kol.: Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. KELLER, J.: Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrva: Ostravská univerzita, 2014. MAREŠ, P.: Faktory sociálního vyloučení. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006. MUSIL, J.: Sociologie soudobého města. Praha: Svoboda, 1967. PELIKÁN, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004. SAMKOVÁ, K.A.: Romská otázka. Praha: BLINKR, 2011. SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. SÝKORA, L., TEMELOVÁ, J. a kol.: Prevence prostorové segregace. Praha: Přírodovědecká fakulta UK a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006. ŠVAŘÍČKOVÁ, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. |