Prožívání rozumově nadaných jedinců s dyslexií
Název práce v češtině: | Prožívání rozumově nadaných jedinců s dyslexií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Talented individuals with dyslexia and their well-being |
Klíčová slova: | dvojí výjimečnost|dyslexie|nadání|prožívání|well-being |
Klíčová slova anglicky: | twice exceptionality|dyslexia|talent|well-being |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.12.2015 |
Datum zadání: | 10.12.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.12.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Lidé s dyslexií, kteří současně v některých oblastech vynikají a jejichž rozumové schopnosti jsou na nadprůměrné úrovni, mnohdy čelí řadě paradoxních situací v průběhu studia i v každodenním životě. Uvědomují si, že se jim něco daří, že jsou schopní řešit různé problémy, ale současně selhávají v běžných, jednoduchých činnostech, které souvisejí se čtením a psaním. Bývá pro ně obtížné přesvědčit o svých schopnostech okolí, někdy také prosadit své návrhy a nápady. Učitelé často zpochybňují nadání žáků a primárně zdůrazňují jejich obtíže v základních školních činnostech. Takové situace vedou ke zvýšené míře stresu, prožívání negativních emocí, neporozumění sama sobě i dalším složitým prožitkům.
Diplomová práce bude mít charakter kvalitativní studie. Budou realizovány rozhovory s dospělými a dospívajícími, kteří patří do kategorie tzv. dvojitě výjimečných, tedy těch, kteří na jednou stranu trpí určitými obtížemi, na druhou stranu v něčem vynikají. Cílem bude popsat prožívání uvedené cílové skupiny v kontextu dyslexie a nadání a dále navrhnout vhodné formy poradenské péče, které by saturovaly potřeby sledovaných jedinců. |
Seznam odborné literatury |
Bartlett, D., Moody, S., & Kindersley, K. (2010). Dyslexia in the workplace: an introductory guide. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Baum, S., Cooper, C., & Neu, T. (2001). Dual differentiation: An approach for meeting the curricular needs of gifted students with learning disabilities. Psychology in the Schools, 38(5), pp. 477-490. Brody, L., & Mills, C. (1997). Gifted Children with Learning Disabilities: A Review of the Issues. Journal of Learning Disabilities, 30(3), pp. 282-287. Kwang-Han Song, & Porath, M. (2011). How Giftedness Coexists with Learning Disabilities: Understanding Gifted Students with Learning Disabilities (GLD) in an Integrated Model of Human Abilities. Talent Development, 3(2), pp. 215-227. Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. Pollak, D. (2009). Neurodiversity in higher education: positive responses to specific learning differences. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál. |