Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mateřství jako básnická figura
Název práce v češtině: Mateřství jako básnická figura
Název v anglickém jazyce: Maternity as a poetic figure
Klíčová slova: abjekt|dekonstrukce|falogocentrismus|lyrika|mateřství|ženské psaní
Klíčová slova anglicky: abject|deconstruction|lyric|maternity|phallogocentrism|women’s writing
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.11.2015
Datum zadání: 19.11.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.11.2015
Datum a čas obhajoby: 11.09.2017 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:09.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Michael Špirit, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V knize Příběhy lásky interpretuje Julie Kristeva mateřství skrze postavu Panny Marie, ale sama si uvědomuje, že se jedná o pojetí neúplné, které v sobě nezahrnuje všechny modality této reprezentace ženství. Oslyšeno zůstává v rovině teoretické mj. pojetí mateřství jako milostné figury, jak ji chápe Roland Bartes, tedy jako tělesné gesto zachycené v pohybu. Práce se inspiruje koncepcí Miroslava Petříčka, jenž tvrdí, že každý pokus o ženské psaní je pragmatickým rozporem – jakým jazykem se tedy píše o mateřství, jaké poetické přístupy básnířky volí? Zajímá mne, jak se téma mateřství (a vice versa potratu) projevuje v jazyce, zdali jej nějakým způsobem destabilizuje či proměňuje, a jaký dopad to má na samotnou konstrukci lyrického subjektu. Práce bude vycházet nejen z textů dnes již kanonických (S. Plath, A. Rich), ale i z textů téměř nerecipovaných (německá expresionistická lyrika psaná ženami) či soudobých (V. Fischerová, N. Plíšková).
Seznam odborné literatury
Barthes, Roland. Fragmenty milostného diskurzu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007. 290 s.
Butler, Judith. Gender trouble: feminism and the subversion of identity [online]. New York: Routledge, 1999 [cit. 2015-09-14]. Dostupné z:http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10054731.
ČERVENKA, Miroslav et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005.
Friedrich, Hugo. Struktura moderní lyriky: od poloviny devatenáctého do poloviny dvacátého století. Překlad František Ryčl. Vyd. 1. Brno: Host, 2005. 352 s.
Jung, Carl Gustav a Barz, Helmut, ed. Hrdina a archetyp matky: (symboly a proměny II). Překlad Petr Patočka a Karel Plocek. Vyd. 1. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 2009. 478 s.
KINNAHAN, Linda A.: Poetics of feminine. Cambridge: Cambridge University Press, 285 s.
KLÜGER, Ruth: Frauen lesen anders. Münschen: Dt. Taschenbusch-Verlag, 1997. 235 stran.
KNOTKOVÁ, Blanka, ed. a VĚŠÍNOVÁ, Eva, ed. Ponořena do Léthé: sborník věnovaný cyklu přednášek Metafora ženy 2000-2001. V Praze: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2003. 147 s.
KRISTEVA, Julia. Jazyk lásky: eseje o sémiotice, psychoanalýze a mateřství. Překlad Josef Fulka. 1. vyd. Praha: One Woman Press, 2004. 249 s.
Kristeva, Julia. Polyfonie: významy, pohlaví, světy. 1. vyd. Břeclav: Malovaný kraj, 2008. 138 s.
Matonoha, Jan, ed. Česká literatura v perspektivách genderu: IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky Jiná česká literatura (?): [Praha, 28.6.-3.7.2010]. 1. vyd. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010. 325 s.
VOLLMER, Hartmut, ed.: In Roten Schuhen tanzt die Sonne sich zu Tod. Lyrik expressionistischer Dichterinnen. Zürich: Arche-Verlag, 1993. 249 s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK