Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ženský hlas v současné praxi historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice
Název práce v češtině: Ženský hlas v současné praxi historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice
Název v anglickém jazyce: Female Voice in Contemporary Czech Practice of Historically Informed Interpretation of Baroque Music
Klíčová slova: historicky poučená interpretace barokní hudby|ženský hlas|styl|autenticita|přirozenost|objektivismus|jouissance|plaisir
Klíčová slova anglicky: female voice|style|authenticity|naturalness|objectivism|jouissance|plaisir|historically informed interpretation of baroque mu
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.11.2015
Datum zadání: 12.11.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.11.2015
Datum a čas obhajoby: 05.09.2018 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:30.06.2018
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Práce bude založena na rozhovorech se zpěvačkami, které se specializují na tzv. historicky poučenou interpretaci barokní hudby, a to jak studentkami, tak interpretkami a lektorkami. Autorka bude vycházet i ze své vlastní zkušenosti s tímto uměleckým prostředím, v němž se sama jako zpěvačka pohybuje. Budou zohledněny také studijní materiály, které se používají při výuce a při studiu barokní hudby. Práce se zaměří především na otázky specifické zvukovosti ženského hlasu konstruované provozovací praxí vybraných zpěvaček a na estetické představy s ní spojené. Bude věnována pozornost způsobu, jakým se tyto představy vepisují do těl interpretek (koncept embodimentu) a do výsledného zvuku jejich hlasu. Poznatky získané na základě provedených rozhovorů, pozorování i vlastní pěvecké zkušenosti budou vztaženy k existující teoretické literatuře o ženské vokalitě.
Seznam odborné literatury
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010.
JONES, Edited by Leslie C. Dunn and Nancy A. Embodied voices: representing female vocality in Western culture. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
NOVÁKOVÁ, Monika. Stará hudba v České republice: Subkultura interpretů a posluchačů. Brno, 2010. Magisterská diplomová práce. FF MU, Ústav hudební vědy.
CAVARERO, Adriana. For more than one voice: toward a philosophy of vocal expression. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2005.
SALECL, Renata a Slavoj ŽIŽEK. Gaze and voice as love objects. Durham: Duke University Press, c1996.
SILVERMAN, Kaja. The acoustic mirror: the female voice in psychoanalysis and cinema. Bloomington: Indiana University Press, c1988.
IHDE, Don. Listening and voice: phenomenologies of sound. Albany: State University of New York Press, c2007.
ABBATE, Carolyn. Unsung voices: opera and musical narrative in the nineteenth century. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1996.
DOLAR, Mladen. A voice and nothing more. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2006.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK