Nová role veřejných akademických institucí v občanské společnosti a vzdělávání dospělých
Název práce v češtině: | Nová role veřejných akademických institucí v občanské společnosti a vzdělávání dospělých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The New Role of Public Academic Institutions in Civil Society and Adult Education |
Klíčová slova: | vzdělávání dospělých|občanská společnost|veřejné akademické instituce|andragogika|participativní demokracie|transfer výzkumných poznatků|kritická teorie |
Klíčová slova anglicky: | adult education|civil society|public academic institutions|andragogy|participatory democracy|knowledge mobilization|critical theory |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Marek Hrubec, Dr., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.11.2015 |
Datum zadání: | 05.11.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2017 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce otevírá problematiku demokratického zasahování občanů do fungování veřejných akademických institucí, pojatých jako nejen pružně reagující na současnou situaci ve společnosti, ale i společnosti sloužící a komunikující s ní pro ni uchopitelným způsobem. Zprvu se text bude zaměřovat na analýzu způsobu komunikování akademických institucí s veřejností v České republice, především na prezentaci v médiích, dále na analýzu oslovených subjektů a na to, co se přitom prezentuje a jak je tato prezentace zaměřena. Následovat bude analýza několika možných cílových skupin, jež bude uvedeno na příkladu univerzity a vědeckých institucí. Poté bude zhodnocen současný stav výše zmíněného, navržen možný přístup k oslovování a zapojení občanů a zdůrazněna a ukotvena důležitost vzdělávání dospělých v této problematice. Na tomto pozadí se objevuje role andragoga, který zde vystupuje jako někdo, kdo umí komunikovat s veřejností, a který ví, jak ji oslovit a vzdělávat. Aktualizovaná role andragoga tak spočívá v pozici prostředníka mezi občanem a danou akademickou institucí. Cílem práce je tak kriticky zhodnotit současný přístup univerzit a vědeckých institucí České republiky ve věci komunikace s občany, navrhnout aktualizovaný koncept tohoto přístupu, který předpokládá názory a zpětnou vazbu občanů a zhodnocení změn na základě koncepce demokracie, občanské společnosti a veřejnosti v jejich kritické podobě, a zdůraznit roli andragogiky jako poskytovatele nové metodologie a vědění k řízení těchto aktivit. Obsah 1 Spojení aktivních občanů a akademických institucí prostřednictvím andragogiky 2 Současný stav komunikace vzdělávacích institucí v České republice s veřejností 2.1 Komunikace univerzit s veřejností 2.1.1 Analýza prezentace univerzit v mediích směrem k občanům 2.1.2 Výsledky a kritika zkoumaného způsobu komunikace a prezentace v médiích 2.2 Prezentace výsledků vědy a výzkumu 2.2.1 Analýza prezentace výsledků a popularizace vědy a výzkumu v médiích 2.2.2 Představení závěrů vzešlých z dané analýzy prezentace 3 Koncept demokracie a občanské společnosti dle antické filozofie a jeho ideální podoba 4 Kritický přístup ve vědě 5 Aktivní přístup občanů k vědě a vzdělávání 6 Nové možnosti komunikace s cílovými skupinami 6.1 Metoda výběru cílových skupin občanů 6.2 Prostředky ke vzbuzení zájmu o participaci veřejnosti 7 Role andragoga jako zprostředkovatele komunikace mezi občanskou společností a vzdělávacími institucemi 7.1 Návrh metody oslovení vybraných cílových skupin 7.2 Přístup k práci s vybranou skupinou občanů 8 Kritické zhodnocení nového přístupu 9 Revize idey nově navrženého přístupu v českém prostředí |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, Theodor W. a Max HORKHEIMER. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009, 247 s. ISBN 978-80-7298-267-7. ARISTOTELÉS. Politika. 3. vyd. Praha: Rezek, 2009, 323 s. ISBN 978-80-86027-30-2. BRON, Michal, Paula GUIMARÄAES a Rui Vieira de CASTRO. The state, civil society and the citizen: exploring relationships in the field of adult education in Europe [online]. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009, 229 p. ISBN 9783631585931. BURAWOY, Michael. For Public Sociology. American Sociological Review, 2005, vol 70 (February: 4 – 28) [online] http://burawoy.berkeley.edu/Public%20Sociology,%20Live/Burawoy.pdf FENWICK, Tara J a Lesley FARRELL. Knowledge mobilization and educational research: politics, languages and responsibilities. 1st published. New York, NY: Routledge, 2012, xii, 247 s. ISBN 978-0-415-61465-8. HABERMAS, Jürgen, Ian SHAPIRO a Milan ZNOJ. Teorie demokracie dnes. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 95 s. ISBN 80-7007-156-7. HRUBEC, Marek. Demokracie, veřejnost a občanská společnost. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2004, 268 s. ISBN 80-7007-211-3. HRUBEC, Marek. Od zneuznání ke spravedlnosti: kritická teorie globální společnosti a politiky. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2011, 562 s. ISBN 978-80-7007-362-9. KÄPPLINGER Bernd, Nina LICHTE, Erik HABERZETH, Claudia KULMUS (Eds) Changing Configurations of Adult Education in Transitional Times. Proceedings of the ESREA Triennial Research Conference 2013, Humboldt University of Berlin: Germany ISBN: 978-3-86004-297-7. KOLÁŘ, Antonín. Demokracie antická a moderní. Praha: Jednota československých matematiků a fysiků, 1936, 119 s. KUHN, Michael, Massimo TOMASSINI a P. Robert-Jan SIMONS. Towards a knowledge based economy?: knowledge and learning in European educational research. New York: Peter Lang, c2006, vi, 246 s. ISBN 0-8204-7470-3. PLATÓN,. Ústava. 5., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2014, 427 s. ISBN 978-80-7298-504-3. ROUSSEAU, Jean-Jacques. O společenské smlouvě, neboli, O zásadách státního práva. Reprint původního vydání z roku 1949. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002, 157 s. ISBN 80-86473-10-4. SVENSSON, Palle. Teorie demokracie. Brněnské přednášky. Přel. T. Váňová. 1. vyd. Brno: CDK, 1995, 287 s. UHDE, Zuzana. 2010. „Obhajoba sociologie se stala obhajobou společnosti: Rozhovor Zuzany Uhde s Michaelem Burawoyem.“ Gender, rovné příležitosti, výzkum 11 (2): 57 - 61 [online] http://www.genderonline.cz/uploads/ceee266077995f6c04d1f323ec3512129f9fa6a6_obhajoba-sociologie-se-stala-obhajobou-spolecnosti.pdf WILDEMEERSCH, Danny, Veerle STROOBANTS, Michal BRON Jr., (eds.). Active Citizenship and Multiple Identities in Europe, A Learning Outlook. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2005. ISBN 978-3-631-54202-6 pb. |