Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách.
Název práce v češtině: | Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Forest School Education |
Klíčová slova: | alternativní předškolní vzdělávání, lesní mateřské školky, člověk a příroda, prožitkové učení, volná hra, komunita |
Klíčová slova anglicky: | alternative preschool education, forest preschool, humans and nature, child-initiated play, experiential learning, community |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.11.2015 |
Datum zadání: | 03.11.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.04.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská diplomová práce Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách se zabývá u nás poměrně novou alternativou předškolního vzdělávání. Pro uvedení do širšího kontextu problematiky lesních mateřských školek (LMŠ), a vůbec potřeby této alternativy, se úvodní část práce věnuje vztahu člověka a přírody. Dále teoretická část mapuje historii konceptu LMŠ, přináší stručný přehled fungování tohoto konceptu v zahraničí, vymezuje pojem lesní mateřská školka, její charakteristiku, principy a kritéria. V závěru se teoretická část věnuje LMŠ v České republice.
Praktická výzkumná část je zaměřena na fungování a život jedné lesní mateřské školky. Jedná se o kvalitativní případovou deskriptivní studii, jejímž cílem je za pomoci metod pozorování, rozhovoru, analýzy dokumentů a analýzy záznamů o činnosti na sociální síti a webových stránkách komplexně popsat fungování a život jedné lesní mateřské školky z pohledu nestranného výzkumníka. Tato práce by měla čtenáři poskytnout ucelený náhled do světa této, u nás stále ne příliš známé, předškolní alternativy opředené mnoha předsudky a zavádějícími konotacemi. |
Seznam odborné literatury |
GILL, T. No fear: growing up in risk averse society. London: Calouste Gulbenkian Foundation, 2007.
HESKOVÁ, M. Vývoj vztahu člověka a přírody. České Budějovice, 2012. KNIGHT, S. Forest School and Outdoor Learning in the Early Years. Sage, 2013. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. PACE, M. I love forest school: Transforming early years practice trough woodland experience. London: Featherstone, 2014. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2008. VOŠÁHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. Kol. autorů. Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009. Kol. autorů. Jak a proč podporovat vztah lidí k přírodě: klišé, bariéry, příležitosti. Praha: Zelený kruh a Hnutí DUHA, 2009. |