Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách.
Název práce v češtině: Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách.
Název v anglickém jazyce: Forest School Education
Klíčová slova: alternativní předškolní vzdělávání, lesní mateřské školky, člověk a příroda, prožitkové učení, volná hra, komunita
Klíčová slova anglicky: alternative preschool education, forest preschool, humans and nature, child-initiated play, experiential learning, community
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.11.2015
Datum zadání: 03.11.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.04.2016
Datum a čas obhajoby: 06.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská diplomová práce Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách se zabývá u nás poměrně novou alternativou předškolního vzdělávání. Pro uvedení do širšího kontextu problematiky lesních mateřských školek (LMŠ), a vůbec potřeby této alternativy, se úvodní část práce věnuje vztahu člověka a přírody. Dále teoretická část mapuje historii konceptu LMŠ, přináší stručný přehled fungování tohoto konceptu v zahraničí, vymezuje pojem lesní mateřská školka, její charakteristiku, principy a kritéria. V závěru se teoretická část věnuje LMŠ v České republice.
Praktická výzkumná část je zaměřena na fungování a život jedné lesní mateřské školky. Jedná se o kvalitativní případovou deskriptivní studii, jejímž cílem je za pomoci metod pozorování, rozhovoru, analýzy dokumentů a analýzy záznamů o činnosti na sociální síti a webových stránkách komplexně popsat fungování a život jedné lesní mateřské školky z pohledu nestranného výzkumníka. Tato práce by měla čtenáři poskytnout ucelený náhled do světa této, u nás stále ne příliš známé, předškolní alternativy opředené mnoha předsudky a zavádějícími konotacemi.
Seznam odborné literatury
GILL, T. No fear: growing up in risk averse society. London: Calouste Gulbenkian Foundation, 2007.
HESKOVÁ, M. Vývoj vztahu člověka a přírody. České Budějovice, 2012.
KNIGHT, S. Forest School and Outdoor Learning in the Early Years. Sage, 2013.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
PACE, M. I love forest school: Transforming early years practice trough woodland experience. London: Featherstone, 2014.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2008.
VOŠÁHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012.
Kol. autorů. Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009.
Kol. autorů. Jak a proč podporovat vztah lidí k přírodě: klišé, bariéry, příležitosti. Praha: Zelený kruh a Hnutí DUHA, 2009.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK