Asistent pedagoga v inkluzivní škole jako příležitost k efektivnímu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Název práce v češtině: | Asistent pedagoga v inkluzivní škole jako příležitost k efektivnímu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The teacher assistent in an inclusive school as an opportunity for the effective education of pupils with the special educational needs |
Klíčová slova: | inkluzívní škola|žák se speciálními vzdělávacími potřebami|asistent pedagoga|kooperace|výukové strategie a metody |
Klíčová slova anglicky: | inclusive school|pupil with special educational needs|teacher assistent|cooperation|learning strategies and methods |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.11.2015 |
Datum zadání: | 03.11.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.09.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 12:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem zkoumané problematiky je popsat situaci v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách v Jičíně a zjistit, jaká je situace v rámci jejich začlenění do třídního kolektivu. Pozornost bude věnována systému kooperace jednotlivých účastníků inkluzívního procesu s bližším zaměřením na pozici asistenta pedagoga. Výukové strategie a metody uskutečňované při vzdělávání rozmanité skupiny žáků jsou další oblastí zkoumaného zájmu. OSNOVA: Teoretická část: 1. Vymezení pojmů (inkluzívní škola, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, kooperace, výukové strategie a metody) 2. Asistent pedagoga - legislativní ukotvení, kompetence 3. Kooperace v inkluzívním vzdělávání 4. Výukové strategie a metody Empirická část: 5. Metodologie výzkumu (Cíl výzkumu: zjištění situace v oblasti začlenění žáků se SVP na ZŠ v Jičíně - mnohočetná případová studie) 6. Analýza a interpretace zjištěných dat 7. Závěr |
Seznam odborné literatury |
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, 216 s. ISBN: 978-80-247-3070-7 HOUŠKA, T., Inkluzívní škola. Praha: Česká pedagogická komora (Příbram, PB-tisk s.r.o.), 2007, 168 s. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. 2. Vyd. Praha: Portál, 2010. 152 s. ISBN: 978-80-7367-712-1 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2004. 179 s. ISBN: 80-246-0192-3 KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. 348 s. ISBN: 978-80-246-1911-8 KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1991. 155 s. ISBN 80-7178-022-7 LEHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN: 978-80-7367-679-7 MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Praha: Togga, 2008. 121 s. ISBN 978-80-87258-02-6 MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. 704s. ISBN 978-80-262-0174-8 MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. 352 s. ISBN 978-80-7367-818 ŠEVČÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0 Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání |