Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Alternativní metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Název práce v češtině: Alternativní metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Název v anglickém jazyce: Alternative methods in teaching Czech as a foreign language
Klíčová slova: alternativní výukové metody, sugestopedie, Nepustilova metoda, výuka dramatem, Act and Speak, čeština pro cizince
Klíčová slova anglicky: Alternative teaching methods, suggestopedy, Nepustil’s method, teaching drama, Act and Speak, Czech for foreigners
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.10.2015
Datum zadání: 10.11.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.11.2015
Datum a čas obhajoby: 30.01.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2016
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl představit tři vybrané alternativní metody užívané ve výuce češtiny jako cizího jazyka – sugestopedii, metodu Act & Speak a Nepustilovu metodu.
Teoretická část: Studium zahraniční i domácí odborné literatury zabývající se problematikou alternativních vyučovacích metod ve výuce cizích jazyků. Charakteristika jednotlivých vybraných metod, jejích základních principů, přínosů pro výuku, možná úskalí.
Praktická část: Hospitace na vybraných jazykových školách, následný popis jazykové výuky v rámci jednotlivých alternativních metod. Dotazníkové šetření mezi studenty a učiteli o výhodách a nevýhodách daných alternativních přístupů.
Seznam odborné literatury
· ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
· HOUŠKA, Tomáš. Škola pro třetí tisíciletí. Praha: Papyrus, 1995.
· CHODĚRA, Radomír a Lumír RIES. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 1999. 163 s. ISBN 80-7042-157-6.
· CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999.
· CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001. 196 s. ISBN 80-238-7482-9.
· CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993. 135 s. ISBN 9999001971.
· KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
· Kao, Shin-Mei a Cecily O’Neil. Words into Worlds. Learning a Second Language Through Process Drama. New York: Ablex Publishing, 1998.
· Kolektiv autorů: osobnostní herectví – učitelství. Praha: Nakladatelství AMU, 2010.
· Larsen-Freeman, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching: Teaching Techniques in English as a Second Language. Oxford: Oxford University Press, 1986.
· Maley, A. a Alan Duff. Drama Techniques in Language Learning: a resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
· Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999.
· MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999.
· MAIER, Christian; WEBEROVÁ, Marion. Superlearning znamená úspěch. Praha: Talpress, 1994.
· MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5.
· MAŇÁK, Josef; ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
· MOJŢÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1988.
· NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 48 s. ISBN 978-80-901873-9-9.
· PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006.
· PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004.
· Richards, Jack C. a Theodore S. Rodgers. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
· SOLFRONK, Jan. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. 51 s.
· STARK, Wolfgang. Superlearning. Praha: Svoboda, 1994.
· TEPPERWEIN, Kurt. Umění lehce se učit. Pelhřimov: Stanovum, 1983.
· Umění lehce se učit: nové metody, které vám ulehčí učení. Edited by Kurt Tepperwein, Translated by Blanka Kubisková. [1. vyd.]. Pelhřimov: STANOVUM, 1993. 157 s. ISBN 80-900784-4-3.
· Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK