Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého maturanta? Analýza úloh čtenářské gramotnosti v učebnicích pro střední školy a didaktickém testu.
Název práce v češtině: | Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého maturanta? Analýza úloh čtenářské gramotnosti v učebnicích pro střední školy a didaktickém testu. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading Literacy as a Goal for Every Graduate Student. Analysis of Reading Literacy Tasks in Graduation Test and Secondary School Textbooks. |
Klíčová slova: | učebnice; čtenářská gramotnost; didaktický test; střední škola; maturita |
Klíčová slova anglicky: | textbook; reading literacy; didactic test; secondary school; school leaving exam |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.10.2015 |
Datum zadání: | 10.11.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na analýzu úloh z oblasti čtenářské gramotnosti ve vybraných učebnicích českého jazyka pro střední školy a jejich následnou komparaci s úlohami, které se objevují v didaktickém testu z předmětu Český jazyk a literatura v současné podobě maturitní zkoušky. Cílem práce je (1) zjistit, jakým způsobem je oblast čtenářské gramotnosti zpracována v učebnicích pro různé typy středních škol, (2) provést analýzu jednotlivých úloh v učebnicích i v didaktickém testu a posoudit, zda úlohy z dané oblasti mohou být přípravou na didaktický test z českého jazyka. |
Seznam odborné literatury |
Bubeníčková, P., Čuřín, M., Zachová, A. a Víška, V. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové, Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-165-5. Čechová, M. – Styblík, V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. (2010). Česká školní inspekce. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. (2011). Praha: NUV. Faltýn, J. – Nemčíková, K. – Zelendová, E. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP, 2010, ISBN 978-80-87000-74-8 Chrástka, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. Krampolová, I. Netradiční úlohy, aneb, Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0416-3. Maňák, Josef a Klapko,Dušan. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-124-3. Metelková Svobodová, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6. Průcha, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-49-4. Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy Rabušicová, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno : Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002. ISBN 80-210-2858-0. Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2., revidované vydání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948. Dostupné čebnice českého jazyka pro střední školy. |