Zobrazení a význam zvířat v renesanční portrétní tvorbě: případ hranostaj
Název práce v češtině: | Zobrazení a význam zvířat v renesanční portrétní tvorbě: případ hranostaj |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Depiction and Meaning of Animals in Renaissance Portraiture: The Case of the Ermine |
Klíčová slova: | renesance, portrétní tvorba, malířství, zvířata, zobrazování, ikonografie, symbolika, hranostaj, Vittore Carpaccio, Leonardo da Vinci |
Klíčová slova anglicky: | Renaissance, portraiture, painting, animals, depiction, iconography, symbols, ermine, Vittore Carpaccio, Leonardo da Vinci |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lubomír Konečný |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.10.2015 |
Datum zadání: | 05.10.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem bakalářské práce je zobrazování a význam zvířat v evropské portrétní malbě období druhé poloviny 15. století až počátku 17. století. Cílem první části této práce je mapování portrétního umění daného období s ohledem na výskyt zvířecích druhů a následné popsání obecné symboliky jednotlivých druhů a jejich významu. Druhá část práce se soustředí na výskyt hranostaje v renesančních portrétech, podrobněji se věnuje jeho symbolice a ilustruje ji na příkladech konkrétních uměleckých děl. Teoretickými východisky práce bude dobový kontext umělecké produkce v Evropě a její ikonografie s důrazem na humanistické tendence. |
Seznam odborné literatury |
CAMPBELL Lorne: Renaissance Portraits: European Portrait-painting in the 14th, 15th and 16th Centuries, Yale University Press, 1990 COHEN Simona: Animals as Disguised Symbol in Renaissance Art, Boston, 2008 FUDGE Erica: Renaissance Beasts: Of Animals, Humans, and Other Wonderful Creatures, Urbana: University of Illinois Press, 2003 KALOF Linda, RESL Brigitte: A Cultural History of Animals in the Renaissance, Oxford, 2007 PANOFSKY Erwin: Studies in iconology: humanistic themes in the art of the renaissance, New York, 1939 POLLOCK Mary Sanders, RAINWATER Catherine: Figuring Animals: Essays on Animal Images in Art, Literature, Philosophy, and Popular Culture, New York, 2005 POPE-HENNESSY John: The portrait in the Renaissance, London, 1966 RABER Karen: Animals bodies, Renaissance cultre, Haney Foundation series, 2013 |