Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spotřebitel v estetizovaném světě současnosti
Název práce v češtině: Spotřebitel v estetizovaném světě současnosti
Název v anglickém jazyce: Consumer in the contemporary aestheticized world
Klíčová slova: estetizace, estetický postoj, estetická situace, individualismus, spotřeba, spotřebitel, postmoderní situace
Klíčová slova anglicky: aesthetization, aesthetic attitude, aesthetic situation, individualism, consumption, consumer, postmodern situation
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Helena Jarošová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.10.2015
Datum zadání: 05.10.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.10.2015
Datum a čas obhajoby: 14.09.2016 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Tomáš Kulka, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma této práce chce být příspěvkem k úvahám spojeným s estetizačním principem, opanovavším postmoderní společnost a její hmotnou kulturu. Zaměřuje se na růst estetizace v rámci konzumních (hyperkonzumních) společností a zejména na jejího „konzumenta“ (dle Lipov. Hyperkonzumneta). Autorem věnujícím se tomuto tématu je Gilles Lipovetsky, který oslavuje demokratizaci společnosti, která povýšila svobodu člověka na všestrannou lidskou hodnotu. Je však důležité se ptát, co tato všestranně chápaná svoboda spojená s dosud nebývalým posílením individualizace práv a kulturních nároků jedince, jež na jedné straně doprovázejí estetické libovůle průmyslové výroby a obchodu, na druhé spotřebitele, vskutku znamená. Proto do kontrastu k G. Lipovetskému stavím další autory (Adorno, Horkheimer, Galbraith, Eco, Deborg, Marcuse, Vattimo), kteří se podobným otázkám také věnují a řeší je v jiných kontextech a s odlišným výchozím i finálním vyzněním.
Klíčovou otázkou bakalářské práce je, jaký je skutečný přínos oné estetizace. Zda estetizace, trvale eskalující v oblasti běžného i luxusního spotřebního zboží, funguje jako činitel podněcující smyslovou vnímavost širokých spotřebitelských vrstev, prostřednictvím neustále obměňované nabídky zboží udržuje její aktivitu a posiluje význam osobně zodpovědného výběru respektive osobního vkusu a v neposlední řadě rozšiřuje pole individuální i skupinově sdílené estetické zkušenosti. Značně široký rozsah estetizace a estetizovaných polí (městské prostředí, parky, stavby, interiéry, věci každodenní spotřeby….) hodláme soustředit na spotřebitelské chování, položit zejména otázku charakteru potencionálního estetického postoje, který spotřebitel zaujímá v momentu předběžného estetického posuzování a finálního výběru zboží.
Seznam odborné literatury
ADORNO, Theodor W. – HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství. Praha: Oikoymenh, 2010.
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
DEBORD, Guy. Společnost spektáklu. Praha : INTU, 2007.
ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006.
GALBRAITH, John K. Společnost hojnosti. Praha: Svoboda, 1996.
MARCUSE, Herbert. Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko, 1992.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky I. Praha: Odeon, 1996.
LIPOVETSKÝ, Gilles. Éra prázdnoty. Praha: Prostor 1998.
LIPOVETSKÝ, Gilles. Paradoxní štěstí. Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha : Prostor, 2007.
LIPOVETSKÝ, Gilles. Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor, 2002.
VATTIMO, Gianni. Transparentní společnost. Praha: Rubato, 2013.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001.
WELSCH, Wolfgang: Estetické myslenie. Bratislava: Archa, 1993.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK