Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace bilingvních dětí mladšího školního věku žijících v Severním Porýní-Vestfálsku
Název práce v češtině: Komunikace bilingvních dětí mladšího školního věku žijících v Severním Porýní-Vestfálsku
Název v anglickém jazyce: Communication of Bilingual Children of Younger School Age Living in North Rhine-Westphalia
Klíčová slova: osvojování jazyka, bilingvismus, mladší školní věk, jazyková biografie
Klíčová slova anglicky: language acquisition, bilingualism, younger school age, linguistic biography
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.10.2015
Datum zadání: 10.11.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.11.2015
Datum a čas obhajoby: 30.01.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2017
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. František Martínek, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na komunikaci dětí mladšího školního věku žijících ve vícejazyčných (česko-německých) rodinách v Severním Porýní-Vestfálsku. Jádrem práce bude čtyři až pět případových studií zahrnujících jazykové biografie dětí daného věku a analýzu jejich mluveného i psaného projevu v češtině. Zkoumanými otázkami budou též komunikační strategie užívané v příslušných rodinách a postoje dětí k oběma jazykům. Výzkum využije kombinaci několika metod sběru dat, mj. polostrukturovaných rozhovorů s česky mluvícím rodičem a s dětmi (u dětí, jejichž kompetence v češtině by nebyly pro rozhovor dostačující, s případnou pomocí rodiče), nahrávky mluvených projevů dětí (pokud bude rozhovor s dítětem veden v češtině, bude k analýze použita přímo jeho nahrávka), sběr vybraných ukázek psaného projevu dětí v češtině, popř. doplňující dotazník pro německy mluvící rodiče.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu týkající se především bilingvismu, výchovy v bilingvních rodinách, osvojování jazyka, psychického a dalšího vývoje u dětí daného věku, rozdílům mezi němčinou a češtinou, v přiměřeném rozsahu též zdroje o české menšině v dané oblasti a o migraci českých mluvčích do dané oblasti; prostudovat též literaturu zabývající se zvolenými metodami výzkumu.
2. Připravit otázky polostrukturovaných rozhovorů, dotazník a koncepci sběru jazykového materiálu pro analýzu projevů dětí.
3. Kontaktovat vybrané rodiny, získat jejich informovaný souhlas s účastí ve výzkumu.
4. Uskutečnit rozhovory s vybranými rodiči a s dětmi (rozhovory nahrát), shromáždit vhodné písemné projevy dětí, realizovat případné dotazníkové šetření. Pokud nebude možné k analýze použít nahrávku rozhovoru s dítětem, získat jiný vhodný mluvený materiál.
5. Získané nahrávky přepsat, zvolit při tom vhodný způsob přepisu.
6. Nahrávky, jejich přepisy, písemné projevy i případné dotazníky analyzovat. Zaměřit se při tom na údaje potřebné pro sestavení jazykových biografií sledovaných dětí a na analýzu jazykových projevů dětí v češtině.
7. Vyvodit závěry.
Seznam odborné literatury
Základní literatura

Auer, P. (Ed.) & Wei, L. (Ed.) (2007): Handbook of multilingualism and multilingual communication. New York: Mouton de Gruyter.
Bahtia, T. K. – Ritchie, W. C. (eds.) (2012): The Handbook of Bilingualism. Chichester - Malden: Wiley Blackwell.
Bavin, E. L. (ed.) (2009): The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al.: Cambridge University Press. (relevantní části)
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál.
Kroll, J. F. – Groot, A. M. B. de (eds.): 2005: The Handbook of Bilingualism. Oxford – New York: Oxford University Press.
Morgensternová, M. a kol. (2011): Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer.
Nekvapil, J. (2001): Jazykové biografie a analýza jazykových situací: K osudům německé komunity v České republice. Časopis pro moderní filologii, 83, 65 –80.
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Praha: Karolinum. (nebo jiná vhodná příručka vývojové psychologie)
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v lingvistických a psycholingvistických encyklopediích.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK