Diagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věku
Název práce v češtině: | Diagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Attention Assessment of Children at Preschool Age and Early School Age |
Klíčová slova: | pozornost, diagnostika pozornosti, předškolní věk, vlastnosti pozornosti, kognitivní funkce, Barevný test cesty pro děti |
Klíčová slova anglicky: | attention, attention diagnostics, preschool years, characteristics of attention, cognitive functions, Coloured trail making test for children |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.10.2015 |
Datum zadání: | 01.10.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.10.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Pozornost bývá pokládána za tzv. primární kognitivní funkci, která je nezbytnou součástí aktivity všech dalších kognitivních procesů. Bývá také zmiňována mezi tzv. exekutivními funkcemi, jež jsou důležité pro výkon komplexních činností. Diplomová práce se zaměří na rozvoj všech složek pozornosti (tj. zaměření pozornosti, vytrvalost, rozdělení pozornosti) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Výzkumná část se bude věnovat pilotní standardizaci diagnostického nástroje, který mapuje výše zmíněné složky pozornosti. Jedná se o alternativní barevný test, který je analogický k Testu cesty (Trail Making Test), jenž ovšem, vzhledem k využití číslic a písmen nelze použít u dětí před začátkem školní docházky, nebo na jejím počátku. Cílovou skupinou diplomové práce budou děti ve věku 5 – 7 let. |
Seznam odborné literatury |
Allen, D., Haderlie, M., Kazakov, D., & Mayfield, J. (2009). Construct and Criterion Validity of the Comprehensive Trail Making Test in Children and Adolescents with Traumatic Brain Injury. Child Neuropsychology. Espy, K. A. & Cwik, M. F. (2004) The Development of a Trail Making Test in Young Children: The TRAILS-P. The Clinical Neuropsychologist. Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. (2., aktualiz. a přeprac. vyd) Praha: Portál. McCachran, M., & Laurice M., J. (2003). PASS cognitive processes, phonological processes, and basic reading performance for a sample of referred primary-grade children. Journal of research in reading. Mok, N., Tsang, L., Lee, T. C., & Llorente, A. M. (2008). The Impact of Language on the Equivalence of Trail Making Tests: Findings from Three Pediatric Cohorts with Different Language Dominance. Applied Neuropsychology. Sternberg, R. (2009). Kognitivní psychologie. (Vyd. 2.). Praha: Portál. Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Vyd. 1.) Praha: Portál. Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. (Vyd. 1.) Praha: Karolinum. |