Písně jako doplňkový materiál k výuce češtiny pro cizince
Název práce v češtině: | Písně jako doplňkový materiál k výuce češtiny pro cizince |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Songs as a Supplementary Materials for Teaching Czech for Foreigners |
Klíčová slova: | čtení|poslech|slovní zásoba|text|píseň|kultura|čeština pro cizince |
Klíčová slova anglicky: | Reading|Listening|Vocabulary|Text|Song|Culture|Czech for Foreigners |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.09.2015 |
Datum zadání: | 02.10.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.07.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Rejzek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je poukázat na doposud málo využívané možnosti zařazení českých písní do výuky češtiny pro cizince, zhodnotit efektivitu tohoto využití a předložit konkrétní návrhy, jak s českou písní pracovat efektivněji. 1. V teoretické části představíme hudbu jako významného nositele sociokulturních informací, důležitý aktivizační prvek ve výuce a faktor usnadňující učení. Zaměříme se na dosavadní výzkumy a poznatky týkající se výuky cizího jazyka prostřednictvím písní, především na kritéria pro výběr vhodných písní, způsoby práce s písňovým textem a rozvoj jednotlivých kompetencí, které práce s písní podporuje. 2. V praktické části nejprve provedeme terénní výzkum, při kterém navštívíme hodiny lektorů, kteří písně ve výuce používají. Po každém náslechu bude následovat polostrukturovaný rozhovor s lektorem, zaměřený na otázky ohledně výběru písně, způsobu práce s písňovým textem a zhodnocení aktivity (dle jakých kritérií byla píseň zvolena, jaký cíl si lektor pro aktivitu stanovil, jaké úlohy vybral a do jaké míry se podařilo splnit vytyčený cíl). U studentů provedeme dvojí dotazníkové šetření. První se uskuteční bezprostředně po lekci a bude sledovat, jaký dojem mají studenti z právě proběhlé lekce (zde budeme zkoumat funkci písně jako prvku sloužícího k utváření příjemné atmosféry ve třídě a navození dobrého pocitu z poznávání českých reálií a kultury). Druhé se bude konat následující lekci a bude zkoumat, co si studenti z předešlé lekce zapamatovali a jak tomu napomohla aktivita s písní. 3. Na základě zjištěných poznatků a s ohledem na Společný evropský referenční rámec vytvoříme návrh výukových materiálů vhodných jako doplňkový materiál při výuce češtiny pro cizince (dle zadaných kritérií vybereme vhodné písně a k nim vytvoříme odpovídající úlohy s metodickými pokyny). Materiály mohou posloužit lektorům k přímému využití ve výuce či jako inspirace při tvorbě materiálů vlastních. Nabízí se také možnost dále pokračovat v tvorbě materiálů, a vytvořit tak ucelený soubor textů s úlohami a metodickými pokyny, který by byl členěný jak tematicky, tak dle úrovní. Lektoři by měli možnost zařazovat písně do výuky pravidelně, anebo jen výběrově dle právě probíraného tématu. |
Seznam odborné literatury |
DOBIÁŠ, D.: Písně ve výuce češtiny jako cizího jazyka, in Krajiny češtiny 1, Praha, 2010. MURPHEY, T.: Song and Music in Language learning: An analyis of pop song lyrics and the use of song and music in teaching English to speakers of other languages. Neuchâtel: Université de Neuchâtel, Faculté des Lettres, 1989. MURPHEY, T.: Music & Song. Oxford: Oxford University Press, 1992. ŠIMANOVSKÝ, Z.: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2007. WAGNER, D. - ZIEGLER, P.: Mit Liedern lernen. München 1982. |