Třídní učitel a jeho role při adaptaci žáka na střední škole
Název práce v češtině: | Třídní učitel a jeho role při adaptaci žáka na střední škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Class Teacher´s Role in Student´s Adaptation at Secondary School |
Klíčová slova: | Učitel|třídní učitel|žák|škola|adaptace|socializace|spolupráce|školní třída|povolání |
Klíčová slova anglicky: | Teacher|class teacher|pupil|school|adaptation|socialization|cooperation|class|profession |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.09.2015 |
Datum zadání: | 21.09.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce řeší problematiku úlohy třídního učitele na Střední odborné škole a středním odborném učilišti v procesu adaptace nových žáků. ,,Období velkých změn“, tak lze pojmenovat toto zásadní období v životě mladého člověka, přechod ze základní školy na školu střední. Do této doby, z velké části, je odkázán ve své podstatě na soustavnou pomoc rodičů a nastává doba většího osamostatňování, dospívání, příprava na budoucí povolání (pracovní profesi). Úkolem učitele a zvláště třídního učitele jako pomáhající profese je vytvořit s pomocí mnoha faktorů příznivé, podnětné prostředí při adaptaci i následného rozvoje žáka. Cílem diplomové práce je posoudit a popsat práci třídního učitele v souvislosti s adaptací žáků do vybrané střední školy. Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmů ze závazných pedagogických dokumentů, adaptace a socializace žáků, specifika období adolescence a následnou spojitostí s činnostmi třídního učitele, jeho profesním zařazením, činnostmi, funkcemi, kompetencemi třídního učitele směrem k podpoře pro zkvalitnění adaptace žáků. Praktická část je zaměřena na empirický výzkum činností třídního učitele ještě před začátkem a poté po nástupu žáků na začátku nového školního roku na střední škole. |
Seznam odborné literatury |
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-27424. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vydání 2. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 97880-7367-273-7. Gillernová, I., Krejčová. L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada,2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9. Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3. Mareš, J.; Křivohlavý,J. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. Průcha, J.; Walterová; E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003. s. 322. ISBN 80-7178-772-8. Průcha, J. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2001. 328 s. ISBN 80-7178-579-2. |