Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Poznávací zájezd pro seniory jako specifická forma edukace
Název práce v češtině: Poznávací zájezd pro seniory jako specifická forma edukace
Název v anglickém jazyce: Older Adults Excoursion Tour as a Specific Form of Education
Klíčová slova: Senior, poznávací zájezd, poznávací zájezd pro seniory, zájmové vzdělávání dospělých, seniorský cestovní ruch, vzdělávání seniorů.
Klíčová slova anglicky: Older adult, tour, sightseeing tour, bus tour, tour for older adults, sightseeing tour for older adults, interest adult education, senior tourism, elderly education.
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.09.2015
Datum zadání: 21.09.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.10.2015
Datum a čas obhajoby: 05.09.2016 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V současné době se stále více rozšiřuje nabídka vzdělávacích možností pro seniory. Rozvíjeny jsou nejen tradiční, ale i alternativní formy edukace. Jednou z nich jsou i poznávací zájezdy edukačního charakteru. Cílem práce bude analyzovat podobu a specifika této oblasti edukace seniorů v České Republice a zjistit, zda tyto zájezdy splňují požadavky kladené na aktivity pořádané pro seniory, tedy zda jsou pořádány s ohledem na specifické požadavky seniorského věku. Operacionalizace těchto požadavků bude provedena na základě prostudování odborné literatury zabývající se seniorským věkem a vzděláváním seniorů. Dílčím cílem bude zjistit, zda splňují očekávání samotných účastníků těchto zájezdů, která budou stanovena na základě dotazníkového šetření. V úvodu práce se budu zabývat specifiky seniorského věku a formami a metodami zájmového vzdělávání dospělých. Následně budou popsány hlavní aspekty poznávacích zájezdů a definována specifika poznávacích zájezdů pro seniory. Cílem následujícího empirického šetření bude analýza nabídky poznávacích zájezdů pro seniory v České republice. Data budou získávána zejména z internetových stránek cestovních kanceláří a jejich katalogů. Současně bude realizováno kvantitativní dotazníkové šetření u účastníků poznávacích zájezdů pro seniory, pomocí něhož budou zjišťovány jejich požadavky na organizaci takových zájezdů. Výsledky tohoto šetření budou porovnány s reálnou podobou poznávacích zájezdů pro seniory.

Předběžná struktura práce:
1 Specifika vzdělávání seniorů
2 Formy a metody vzdělávání dospělých
3 Obsah a specifika poznávacího zájezdu
4 Aktuální stav nabídky poznávacích zájezdů pro seniory v ČR
5 Empirické šetření – Expektace účastníků poznávacích zájezdů pro seniory
Seznam odborné literatury
GINSBERG, Barbara R. Enrichments and enhancements for older adults beyond the classroom. Ageing International [online], 1997, vol. 24, no. 2/3, pp. 75-87 [cit. 2015-05-10]. ISSN 0163-5158.
WILLIAMS, Janice L. a Janet DOWNS. Educational activity programs for older adults: a 12-month idea guide for adult education instructors and activity directors in gerontology. New York: Haworth Press, c1984, 292 p. ISBN 08-665-6296-6.
ŚNIADEK, Joanna. Age of seniors – a challenge for tourism and leisure industry. Studies in physical culture and tourism. 2006, vol. 13, no. 2, pp. 103-105. ISSN 0867-1079.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. 2., dopl. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007, 163 s. ISBN 978-802-2322-874.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 203 s. ISBN 80-210-3345-2.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012, 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2. Brain Team, 2010, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
CZESANÁ, Věra a Zdeňka MATOUŠKOVÁ. Účast a bariéry vzdělávání starších osob, Working Paper NOZV-NVF č. 2/2006, Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání NVF. ISSN 1801-5476.
CLEAVER, Megan a Thomas E. MULLER. I want to pretend I’m eleven years younger: subjektive age and seniors’ motives for vacation travel. In: ZUMBO, Bruno D. (ed.), Advances in Quality of Life Research 2001. Dordrecht: Springer Netherlands, 2002, pp. 227-241. ISBN 978-94-015-9970-2.
ROBSON-FUNK, Bridget, et al. Attitudes toward personal aging and older adults in adult education courses. Journal of Adult Education. 2000, vol. 28, no. 1, pp. 19-28. ISSN 0090-4244.
PATTERSON, Ian R. Growing older: Tourism and leisure behaviour of older adults. Wallingford: CABI Publishing, 2006, 238 p. ISBN: 978-1-84593-065-3.
ZELENKA, Josef a Martina PÁSKOVÁ. Výkladový slovník cestovního ruchu. Kompletně přeprac. a dopl. 2. vyd. Praha: Linde Praha, 2012, 768 s. ISBN 978-80-7201-880-2.
ROBERSON, Donald N. Learning Experiences of Senior Travellers. Studies in Continuing Education [online]. 2003, vol. 25, no. 1, pp. 125-144 [cit. 2015-05-21]. DOI: 10.1080/01580370309288.
GAY, Jeanne. A Guide to Tour Designing for Seniors. Tourism Recreation Research [online]. 1999, vol. 24, no. 1, pp. 90-92 [cit. 2015-05-21]. DOI: 10.1080/02508281.1999.11014864.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK