Celoživotní vzdělávání v ČR na pozadí evropských vzdělávacích strategií
Název práce v češtině: | Celoživotní vzdělávání v ČR na pozadí evropských vzdělávacích strategií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | LIfelong learning in the Czech Republic against the background of European educational strategies |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.09.2015 |
Datum zadání: | 18.09.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Odevzdaná/archivovaná: | archivovaná |
Zásady pro vypracování |
Klíčová slova: Celoživotní učení, celoživotní vzdělávání, evropské vzdělávací strategie, klíčové kompetence, kvalifikační rámce, občanská společnost, sociální soudržnost, strategické vzdělávací cíle, vzdělávací politika, vzdělávání a odborná příprava, vzdělávání dospělých. Anotace: Diplomová práce se zabývá nástinem nedávné historie a současnosti evropských snah o zkvalitnění vzdělávacích systémů ve vztahu k celoživotnímu učení svých obyvatel. V této návaznosti mapuje historii a součaný přístup české vzdělávací politiky k možnostem implementace strategických evropských vzdělávacích dokumentů. Cílem práce je vypracovat analýzu vybraných současných programů a projektů, které jsou v současnosti realizovány v této oblasti a uvést je do evropského kontextu. Osnova: 1. Historie a společenské souvislosti vzniku novodobých evropských vzdělávacích strategií 2. Idea celoživotního vzdělávání v ČR po roce 1989 3. Celoživotní učení a vzdělávání v ČR – formy, instituce 4. Vývoj podoby novodobých evropských vzdělávacích strategií v konkrétních dokumentech (včetně aktuálního ET 2020) 5. Stav implementace evropských vzdělávacích dokumentů do českého vzdělávacího prostředí 6. Analýza současných evropských programů a projektu v kontextu celoživotního vzdělávání |
Seznam odborné literatury |
Barták, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-34-1 Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. Brdek, M., Vychová, H. Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-86395-96-0. Gigalová, V. a kol. Dospělý jedinec v hypermoderní společnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4809-1. Jabůrková, M. a kol. Jsme v Evropě zaměstnatelní?Současný stav rozvoje lidských zdrojů v krajích České republiky. Praha: Národní vzdělávací fond, 2005. ISBN 80-86728-27-7. Kalnický, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. Kalous, J., Veselý, A. a kol. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1262-3. Kalous, J., Veselý, A. a kol. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1261-5. Koucký, J. a kol. České vzdělání a Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Praha: ÚIV, vyd. TAURIS. ISBN 80-211-0312-4. Mužík, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4. Plamínek, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vydání). Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1. Rabušicová, M. a kol. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: MU Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8460-5. Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. Špatenková, N., Smékalová, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. Veteška, J., Vacínová, T. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9. Veteška, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-80-86723-98-3. Strategie Evropa 2020: nové výzvy, příležitosti a hrozby pro ekonomiku EU. Praha: MZV ČR, 2010. ISBN 978-80-904281-4-0. |