Didaktické zapojení videa do výuky češtiny jako cizího jazyka
Název práce v češtině: | Didaktické zapojení videa do výuky češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Didactic usage of video in Teaching Czech as a foreign language |
Klíčová slova: | výuka češtiny jako cizího jazyka, video, materiály pro výuku, sociokulturní kompetence |
Klíčová slova anglicky: | Teaching Czech as a foreign language, video material, Teaching materials, socio- cultural competence |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jaroslav Mašín, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.08.2015 |
Datum zadání: | 04.09.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Využití videa při výuce češtiny v reálném čase (tedy ne distančně prostřednictvím serveru Youtube) představuje pro studenty atraktivní cestu k rychlému a zábavnému zvládnutí jazyka a získání sociokulturní kompetence. Cílem práce je shrnout poznatky z odborné literatury a na jejich základě vytvořit vlastní videa využitelná při výuce cizinců na úrovni A0/A1. Videa budou zaměřená na rozvoj sociokulturní kompetence, tematicky se zaměří na tyto oblasti: 1. Lekce správného chování v českém prostředí, část 1.(formální X neformální jazyk) 2. Lekce správného chování v českém prostředí část 2. (cestování MHD, jak se chovat) 3. Svátky (Velikonoce, Vánoce) Empirická část práce bude vycházet z hypotézy, že zapojení videa do výuky usnadní osvojení sociokulturní kompetence. Několika skupinám studentů v kurzu A0/A1 budou při výuce promítána videa, zatímco dalším skupinám videa promítána nebudou. Tito studenti budou předmětné znalosti získávat z tištěných studijních materiálů (např. učebnice, materiály připravované ad hoc učitelkou) a výkladu učitelky. K videím se budou též vztahovat doplňkové aktivity, které ověří pochopení. Pro maximální věrohodnost výsledku bude hodnocena objektivní a subjektivní stránka. Po stránce objektivní řešitelka výzkumu porovná pokrok skupin využívajících video s pokrokem skupin video nevyužívající. Po stránce subjektivní budou se studenty provedeny polostrukturované rozhovory. |
Seznam odborné literatury |
1. BULLOCK, J. (2000). Evaluating the Impact of Using ICT upon Student Motivation and Attainment in English. Dostupné z http://www.edu.cam.ac.uk/TiPS/bullock.pdf 2. CANNING- WILSON, Christine Practical Aspects of Using Video in the Foreign Language Classroom. The Internet TESL Journal, Roč. 6, č. 11, říjen 2000 3. ELLIS,Rod. Second Language Acquisition, Oxford University Press, 2003 4. GARZA, Thomas J.Evaluating the Use of Captioned Video Materials in Advanced Foreign Language Learning. The modern Language Journal. Roč. 24, č. 3. 1991 5. HASIL, Jiří. Sociokulturní kompetence jako součást popisů úrovní českého jazyka. Bohemistyka, roč. VI, 2006, 6. GASS, M. Susan, Input, interaction, and the Second Language Learner, Routledge, 1997 7. HOLÁ, Lída. Spisovná vs. obecná čeština ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: ŠEBESTA, Karel, HÁJKOVÁ, Eva (eds.). Didaktické studie IV: čeština jako druhý jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN978-80-7290-350-4. 8. HEJTMÁKOVÁ, MROVĚCOVÁ. Jazykový balíček pro migranty v Evropě [online]. [cit. 20. 4. 2014]. Dostupné z:http://www.l-pack.eu/wp/wpcontent/uploads/2012/02/SD_2_2_Guide-for-teachers_cz_final.pdf 9. HLAVATÝ, Josef. Didaktická technika pro učitele. 1. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2002. 119 s. ISBN 80-7080-479-3. 10. MAYER E. Richard, The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, Cambridge university press, 2005 11. MAYER, R.E.,SOBKO, K., and MAUTONE,D.(2003) Social cues in multimedia learning: role of speakers voice. Journal of Educational Psychology, 95, pp. 419-425. 12. MOTHEJZÍKOVÁ, Jarmila. Didaktika cizích jazyků v novém evropském kontextu (II). Cizí jazyky. 49, 2005/2006, č. 5, s. 171–173. ISSN 1210-0811. 13. NEČASOVÁ, Pavla. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3, s. 88 – 90. ISSN 1210-0811 15. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7 16. SORDEN, Stephen D., The Cognitive Theory of Multimedia Learning, Mohave Community College/ Northern Arizona University 17. SECULES, Teresa. The Effect of Video Context on Foreign Language Learning. The modern Languages Journal. Roč.76, č. 4, 1992 18. WIDDOWSON, Henry. G. Aspects of languge teaching. 2. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1991. |